Kalau benar KWSP ada wang berbilion billion mengapa mahu samun lagi 5 tahun wang rakyat!! Melainkan Kerajaan UMNO/BN memang sudah tiada Duit!!


Setiap kali pulang dari kedai pasti ada saja maki dan cacian terhadap kerajaan dilemparkan disebabkan dek GST. 

Kerajaan selalu menjawab GST ini tidak membebankan rakyat dan saya mempercayainya kerana bagi saya sesebuah kerajaan pasti ada sebab berbuat sesuatu yang boleh menyebabkan mereka tumbang bila Pilihan Raya tiba nanti.

Dalam sesebuah kerajaan pastilah rakyat yang menjadi keutamaan tidak kiralah kerajaan manapun sebab rakyatlah yang mengundi, memilih dan melantik mereka sebagai wakil menguruskan negara.

PENJAWAT AWAM

Harapan rakyat tidaklah banyak, namun tidak banyak itu mestilah ada sedikit yang rakyat terima hasil dari undian mereka melantik kerajaan menjadi wakil pengurus negara yang seterusnya melantik Pak-pak Menteri dan barisan kabinetnya yang kemudiannya pula melantik pengurus-pengurus bahagian dan pekerjanya yang menerima habuan bulanan dalam bentuk jagi dan elaun selain hasil wang "Samunan".

Setiap hari penjawat awam ini bekerja dalam pelbagai peringkat mengurus negara dalam pelbagai bentuk dari si Tukang Kebun sampailah ke Pegawai, Pengarah dan ke atas lagi sampailah ke Menteri-Menteri yang sentiasa sibuk tidak tentu hala dengan alasan "SEMUANYA UNTUK RAKYAT".

Saya bersyukur mempunyai sebuah Kerajaan yang tersusun, teratur dan berdedikasi dalam meberikan keselesaan yang lebih untuk rakyatnya.

Namun habuan mereka ada. Mereka diberikak kenaikan gaji setiap tahun, diberikan bonus, diberikan elaun, tempat tinggal dan sebagainya yang menjamin masa depan mereka dan keluarga.

Penjawat awam yang gaji paling kecil sekalipun mampu untuk memiliki kereta dan rumah hasil daripada jaminan kerajaan dan syarikat pinjaman dengan rasa senang hati meluluskan segala bentuk pinjaman hasil daripada jaminan tersebut.

Nikmat sebuah kerajaan hasilnya alhamdulillah diterima semua kerana komitmen dan usaha yang tidak putus-putus untuk menjalankan tugas dan tangjungjawab, maka berbaloilah wang yang dibelanjakan dengan hasil yang diberikan untuk tugas itu.

RAKYAT MARHAEN

Pekerja swasta, pekerja kilang, buruh, peniaga dan RAKYAT MARHAEN, mereka ini juga rakyat malaysia dan mereka juga menyumbang kepada kestabilan negara melalui bidang-bidang mereka sendiri.

Mereka ini bersungguh-sungguh dalam setiap perbuatan mereka terutama dalam bidang kerja kerana merekam ini tiada jaminan dari pihak kerajaan selain dari majikan mereka.

Tidak ada jaminan kerajaan?... 

Hahahaha.. ada jaminan sebenarnya seperti KWSP sebagai contohnya yang menjamin wang caruman hari tua si pencarum diuruskan dengan baik dengan syarat-syarat ketat yang diberikan.

Buktinya hingga hari ini KWSP tidak pernah gagal mengembalikan wang yang dicarum oleh pekerja malah KWSP menggandakan lagi wang itu dengan dividen hasil daripada pelaburan yang dibuat menggunakan wang caruman pekerja.

Hingga hari ini menurut sumber, KWSP sampai sudah tidak tahu dimana lagi nak dilaburkan wang itu kerana sudah terlalu banyak dalam simpanannya...

Alhamdulillah.. tetapi persoalan timbul hari ini apabila KWSP mahu melanjutkan usia matang pengeluaran wang caruman dari 55 tahun kepada 60 tahun.

KWSP kononnya mahu membantu pesara supaya pengurusan wang mereka tidak celaru disebabkan usul kerajaan untuk menaikkan had persaraan kepada 60 tahun nanti.

Selain itu kata kunci KWSP ialah "Faedah Persaraan"...

Berapa juta rakyat Malaysia? Berapa Juta Penjawat Awam? Berapa Juta Pekerja Swasta? Berapa juta pula Petani, Penternak dan Nelayan? Campurkan dan bandingkan FAEDAH APA YANG MEREKA TERIMA bila wang mereka yang meraka harapkan keluar pada usia 55 tahun tiadk keluar kerana perkataan "FAEDAH PERSARAAN" yang sengaja dibuat bagi mengaburi mata rakyat!

Ini sebahagian daripada komen rakyat #Marhaen:

Sukacita disini saya hendak maklumkan, DUIT PENCARUM didalam KWSP bukanlah duit bapak anda yang bukan billionaire mahupun trillionaire itu (kalau billionaire in hutang, please berambus and don't brag), Duit Pencarum KWSP juga, bukanlah duit kakitangan kerajaan mahupun duit menteri menteri yang tidak ada pencaruman. DUIT KWSP adalah DUIT PEKERJA PEKERJA SYARIKAT SWASTA yang TIADA PENCEN !!!

Kerajaan hendak lanjutkan had umur persaraan kepada 100 tahun pun, itu hak mereka dan masalah mereka. TETAPI... kenapa pekerja pekerja swasta yang tiada pencen hendak menanggung biawak biawak hidup negara yang hidup makan tanggung berak cangkung ?
Bukan semua syarikat swasta, terutama multinational companies ataupun foreign companies yang mahu melanjutkan had umur persaraan. Majority syarikat seperti ini percaya kepada "Fresh dan New Talents", malah mereka juga mempunyai skim persaraan awal. Dan kebanyakkan mereka juga mempunyai program "succession planning" (persediaan melatih new talents untuk mengambil alih kepimpinan tertinggi syarikat). Mereka tidak ambil yang dah tua nak mampus atau tua brainless seperti didalam Kabinet negara, KECUALI anda owner atau tauke syarikat.
Secara purata umur persaraan di syarikat swasta, ialah 50-55 sahaja.

DUIT PENCARUM, sukahati pencarumlah nak buat apa, nak joli sampai habis ke, nak shopping ke, sukaaaaaaaaaaaaaa hati mereka !!! HAK MEREKA MUTLAK !!! Bukan duit kau orang yang brainless lagi miskin, kau orang hendak sekat duit KWSP dan memanjangkan tempoh pengeluarannya sebab kau orang sudah tidak ada duit. SETAHU AKU, belum ada orang UMNO atau BN yang kaya raya tanpa politik (KECUALI Tun Daim Zainuddin, sebelum dipaksa masuk politik pun, beliau dah selfmade multi-millionaire).
Sebab aku kata kau orang ni bodoh, ialah aku berpegang kepada simple principle, iaitu ORANG PANDAI MENYENANGKAN, ORANG BODOH MENYUSAHKAN. Sebab kau orang bodoh lah, kau orang menyusahkan rakyat. Sampai hak mereka habis kau orang sekat dan halang. Dengan kuasa, duit dan segalanya kau orang ada, dengan lagak angkuh konon genius konon belajar kat oxford lah havard lah cambrige lah notthingham lah, punnnnnnnnnnnnnnnnnnn tak boleh nak generate income kepada negara tanpa menyusahkan rakyat dan tanpa mengambil hak rakyat.
Alasan brainless brainless kaki ampu ni, takut kalau pencarum KWSP ni boleh buat pengeluaran awal, nanti mereka joli... takde duit nak makan. Macam ini, aku pun nak cakap, menteri menteri dan Perdana Menteri tak boleh tadbir perbendaharaan negara, Nanti habis duit rakyat kau orang bodoh piang ni enjoy dan joli. Nanti negara takde duit nak makan ? Amacam ? sama tak konsep ?
Ehhh kenapa tak boleh macam tu ? kau anggap rakyat bodoh tak boleh manage duit mereka sendiri, rakyat juga anggap kau orang bodoh tak boleh manage duit negara. BARU ADIL !!! Tapi memang kau orang bodoh pun, TERBUKTI !!! Negara sampai sengkek... bukti paling simple, gaji kakitangan kerajaan pun tak mampu naikkan untuk seiring dgn zaman dan masa serta harga kos sara hidup sekarang. Hanya mampu untuk naikkan gaji menteri, gaji ahli perlimen yang dah terlebih mampu untuk menyara hidup mereka berbanding rakyat.

Oiii BODOH PIANG... kau dgr sini baik baik, rakyat yang berkerja swasta ni lagi cerdik dan efisen dari kau pekerja kerajaan yang lembab dan tak efisen ini, yang diibarat paku, sekali ketuk baru nak jalan. Rakyat boleh menage duit mereka sendiri, lagi lagi pekerja swasta yang bergaji besar, duit KWSP mereka banyak, mereka buat pengeluaran, mereka boleh melabur didalam pelbagai sector, antaranya Perniagaan, Hartanah, Saham dan sebagainya.

Contohnya :
Jika had minimum pengeluaran pada umur 50, si A mempunyai simpanan KWSP sebanyak RM 300,000. pada tahun 2010. A mampu membeli sebuah rumah teres.
TETAPI jika had pengeluaran dinaikkan pada umur 60 tahun, dengan simpanan sebanyak RM 300,000 + dicampur interest dividen celah tahi gigi tak rasa pun, selepas 10 tahun dari tahun 2010 kepada 2020. Maka A akan mempunyai simpanan KWSP sekurang kurangnnya RM 400,000. Akan tetapi harga rumah teres yang sepatutnya beliau mampu beli pada harga RM 300,000 10 tahun lalu kini telah menjadi RM 900,000.
Nak beli pakai apa ??? Beza RM 500,000... siapa nak tanggung ? bapak kau orang atau kau orang yang brainless tu ke ? Cakap lain kali pakai otak, bukan kepala lutut kurap kau orang tu.
Perlu diingatkan, nilai matawang ini mempunyai susut nilai setiap tahun disebabkan faktor inflasi dan ekonomi serta greedy !!!
-
TOLONG jangan ingat semua rakyat lebih bodoh dari kau orang yang sememang nya bodoh tidak terbukti apa apa, kau orang hanya nampak hebat sebab politik. Cuba campak kau orang kat luar negara, tgk boleh berjaya atau tidak dengan sifat dan sikap brainless kau orang tu ??? AKU CABAR ?

Kau orang ingat rakyat malaysia ni orang tahun 1950an ke ? yang mana bila pemimpin bercakap semua orang kampung tepuk tangan... horeyyyy !!! zaman 50an tu ramai orang bodoh boleh lah, zaman sekarang ramai yang berpelajaran tinggi... jauh lagi genius dari pemimpin brainless pun ada.
Kalau rakyat tak pandai takpa... aku sanggup jadi "can opener" untuk membuka minda mereka, dan supaya mereka melihat dari perspective aku dan perspective menyeluruh. YES, i am known to be a "Can Opener", and i know ramai berterima kasih serta terhutang budi didalam diam. ini yang Tun M gagal untuk lakukan pada orang melayu sebelum beliau bersara, tetapi aku berjaya !!! Susah pada dia, mudah pada aku. Ada yang mudah pada dia, mungkin susah pada aku. Masing masing ada kelebihan masing masing - so we patch up each other. Aku suka bangsa aku pandai, supaya kau orang yang rasa diri terlebih pandai, tak boleh menindas dan membuli sesukahati.

Kepada mereka board of director dan pengerusi KWSP, ingatlah... anda semua adalah pemegang amanah pencarum pencarum KWSP. Amanah yang anda semua akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Anda aniaya orang, anda patut tahu didalam islam aniaya itu adalah hutang. Mmg takkan cium syurga nanti... !!!

Kalau benar KWSP ada wang berbilion billian sampai tak tahu nak labur kemana mengapa disebokkan dengan wang rakyat MARHAEN yang tak seberapa yang mereka harapkan sangat?

Duit berbilion itu hasil wang caruman bukan!! tidak cukupkah lagi kamu samun duit mereka!!

Kerajaan sudah-sudah lah menyamun duit rakyat kalau mahu terus berkuasa!!

#RakyatMarhaen

3 comments:

Anonymous said...

Kau ada bukti kukuh semua ni permainan UMNO dan kerajaan BN. Nyatakan dengan terperinci supaya kau boleh saman dan bawa kesmini ke mahkamah.

Anonymous said...

Sekali baca ok, dua kali baca kita faham isi penulisnya.

IBU TUTI TKI SINGAPUR said...

saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
sempat saya putus asah dan secara kebetulan
saya buka FB ada seseorng berkomentar
tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
karna di malaysia ada pemasangan
jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
saya minta angka sama AKI NAWE
angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
terima kasih banyak AKI
kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
tak ada salahnya anda coba
karna prediksi AKI tidak perna meleset
saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan









saya PAK SLEMET posisi sekarang di malaysia
bekerja sebagai BURU BANGUNAN gaji tidak seberapa
setiap gajian selalu mengirimkan orang tua
sebenarnya pengen pulang tapi gak punya uang
sempat saya putus asah dan secara kebetulan
saya buka FB ada seseorng berkomentar
tentang AKI NAWE katanya perna di bantu
melalui jalan togel saya coba2 menghubungi
karna di malaysia ada pemasangan
jadi saya memberanikan diri karna sudah bingun
saya minta angka sama AKI NAWE
angka yang di berikan 6D TOTO tembus 100%
terima kasih banyak AKI
kemarin saya bingun syukur sekarang sudah senang
rencana bulan depan mau pulang untuk buka usaha
bagi penggemar togel ingin merasakan kemenangan
terutama yang punya masalah hutang lama belum lunas
jangan putus asah HUBUNGI AKI NAWE 085-218-379-259
tak ada salahnya anda coba
karna prediksi AKI tidak perna meleset
saya jamin AKI NAWE tidak akan mengecewakan