Mesti Baca!! Mega Projek Kristenisasi James Riyadi di Indonesia dan Agenda DAP di Malaysia Adakah Sama?


JAKARTA (voa-islam.com) - Sungguh sangat luar biasa langkah strategik yang jalankan oleh James Riyadi yang ingin menjadikan Indonesia sebagai negara Kristian. Dengan projek Mega-Kristenisasi James T.Riady tentu bukan sebuah pekerjaan main-main.

Perlu disokong dana dan rangkaian yang luar biasa. Urusan dana, tak jadi halangan. Keluarga Riady adalah pengendali perniagaan raksasa yang bergerak di bidang perbankan, TV kabel, telefon bimbit, talian shopping, perkhidmatan teknologi maklumat, pejabat, dan sederetan bidang lain. Konon total asetnya mencapai $ 12 bilion dollar.

CahayaTV atau apapun namanya bakal tampil menjadi andalan projek mubaligh dengan target ratusan juta warga berbahasa Indonesia dan Melayu. Ini akan bersinergi dengan projek-projek James T Riady sebelumnya, seperti pembangunan sekolah-sekolah Kristian di kawasan miskin dan terpencil.

Melalui Harvest International Curriculum (HIC), mereka sedang menyiapkan 200 ribu pastor dan pekerja mubaligh yang siap bergerilya memurtadkan berjuta-juta Muslim Indonesia.

Namun dana besar saja tidak cukup. Perlu digerakkan oleh mesin yang taktikal dan berjaringan luas. Kerana itulah James T Riady menggandeng World Harvest Global (WHG) dan American Institute for Maghrib Studies (AIMS) untuk menjayakan projek.

WHG adalah pusat mubaligh dunia yang berpangkalan di California, AS. Berdiri tahun 1989 sebagai sebahagian daripada program Koalisi Kristian yang dirintis evangelis terkenal, Pat Robertson. Cabangnya sudah bertebaran di banyak negara antara lain Jepun, Malaysia, Indonesia Jerman, dan Belanda.

Di Indonesia, markas WHG ada di Lippo Karawaci. Gerakan ini adalah sang boss Lippo Group, James T Riady. Tetapi namanya agak berbeza, iaitu World Harvest Center (WHC). Aktiviti sehari-harinya diketuai oleh pendeta Dr Jimmy Oentoro.

Sedangkan AIMS adalah lembaga kajian pemikiran dan kebudayaan Yahudi di AS. Institusi ini merupakan rakan kongsi utama Christian Coalition (Gabungan Kristian).

Hadirnya WHC di Indonesia tak lepas dari eratnya persahabatan spiritual antara James T.Riady dan pendeta Pat Robertson. Konon mereka mula saling kenal tatkala keduanya terlibat dalam misi khusus pasukan berjaya Presiden AS.

Mula-mula era George Bush Sr, kemudian Bill Clinton, dan akhirnya George W Bush. Selain aktif sebagai tele-evangelis di Christian Broadcasting Network (CBN) dan Christian Coalition, Pat Robertson memang menjadi pasukan inti kempen presiden keluarga George Bush.

Keluarga Riady pernah bikin heboh kerana terlibat skandal kewangan dalam kempen Presiden Bill Clinton (1992). Saat itu, Pat Robertson tampil sebagai saksi meringankan keluarga Riady.

Pada program The 700 Club di CBN, dia berkata, James Riady dan ayahnya (Mokhtar Riady, red) adalah rakan karib saya. Keduanya telah lahir kembali dalam Kristian. James telah menyatakan keinginannya menjadi pastor dan mubaligh.

Orang Asia perlu diberi peluang mengambil bahagian sebagai pegawai Tuhan. Nampaknya, Penglibatan James dalam misi Kristian diakui sebagai sebahagian dari pertaubatannya.

James juga menyebut Pat Robertson sebagai orang yang telah menyedarkannya kembali ke jalan terang. Dialah guru spiritual saya, ucap putra mahkota raja perniagaan Lippo Group, Mochtar Riady ini.

Nampaknya hubungan Pat Robertson dengan keluarga Riady memang sangat dekat. Tahun 2002, dalam menjayakan Projek Misi 2002, Pat Robertson datang ke WHC di Lippo Karawaci Tangerang.

Persahabatan kedua gembala itu juga merambah dunia perniagaan serta pelbagai projek dan agenda misi Kristian global. Keduanya melihat Indonesia boleh menjadi salah satu pusat misi Kristian yang prospektif.

Maka, berdirilah WHC di kawasan perniagaan Lippo beserta sejumlah sarana penunjangnya. Ada institusi pendidikan, seminar, rumah sakit, rumah pengeluaran (production house), dan institusi misi berkedok sosial lain.

Televisyen Mubaligh, sejak tahun 1998, James dan Pat secara khusus berkongsi mengembangkan International Family Entertainment (IFE) dengan pelaburan US $ 10 juta. IFE bersama Lippo Group dan Malayan United Industries Bhd kemudian membeli 80% saham Chinese Entertainment

Broadcast Ltd yang mengendalikan perkhidmatan perkhidmatan TV satelit 24 jam. Stesen TV mubaligh itu punya target menyergap 1.25 bilion audiens berbahasa Mandarin dan Melayu di kawasan Asia Pasifik.

Saat ini, kedua-duanya sedang merancang sebuah televisyen mubaligh di Indonesia. Namanya belum pasti. Khabarnya, CahayaTV, Gospel Overseas TV, atau HarvestTV. Kru televisyen itu kini tengah belajar dan magang di CBN, rangkaian televisyen misonaris terbesar di AS (mungkin juga dunia) yang ditubuhkan oleh Pat Robertson.

CahayaTV atau apapun namanya bakal tampil menjadi andalan projek mubaligh dengan target ratusan juta warga berbahasa Indonesia dan Melayu. Ini akan bersinergi dengan projek-projek James T Riady sebelumnya, seperti pembangunan sekolah-sekolah Kristian di kawasan miskin dan terpencil.

Melalui Harvest International Curriculum (HIC), mereka sedang menyiapkan 200 ribu pastor dan pekerja mubaligh yang siap bergerilya memurtadkan berjuta-juta Muslim Indonesia.

Tentang tekad James Riady untuk tampil all-out dalam gerakan kristianisasi, pernah dipaparkannya dalam wawancara dengan majalah Fortune pada 23 Julai 2001. James akan menumpukan mengembangkan sekolahnya yang mewah di kawasan perniagaan Lippo, serta projek besar industri media.

Dia juga akan membuka 1,000 sekolah Kristian di kampung-kampung miskin di seluruh Indonesia. James juga memaparkan bagaimana dia bersama Pat Robertson taksub untuk membuka jaringan Kristian di Indonesia dengan WHC sebagai markas utamanya.

Berjaya dibidang ekonomi, dan gerakan Kristianisasi di Indonesia, melalui pelbagai cara yang dibina itu, sekarang James Riyadi memasuki fasa ketiga, iaitu masuk ke dunia politik.

Dengan lobbi di Washingto, menurut "Penyambung Lidah Bung Karno", Permadi, sekarang James Riyadi bersama sejumlah konglomerat China, ingin mengukuhkan genggaman politik dengan menggunakan anak patung 'Jokowi' yang bakal calon presiden yang akan disokong menjadi calon presiden 2014.

Jika berjaya membawa Jokowi ke Istana Negara, James Riyadi dan kumpulan konglomerat Cina di Indonesia, bukan hanya berjaya menguasai ekonomi dan poliltik, tetapi dengan payung politik dan lobbi di Istana, maka James Riyadi akan semakin leluasa untuk mengembangkan Kristian - evengelist di Indonesia. James Riyadi dan Jokowi sama-sama annggota Rotary Club.

Mungkinkah Islam hanya tinggal nama di Indonesia? Dengan begitu luar biasa gerakan kristianisasi James Riyadi yang disokong kekuatan dana dan sarana, serta gereja antarabangsa, termasuk sejumlah lobbi di Washington. (Hidayatullah / afgh / voa-islam.com)

- See more at: http://www.voa-islam.com/read/indonesiana/2014/02/01/28897/mega-proyek-kristenisasi-james-riyadi-di-indonesia/#sthash.IsIT9cJ3.XAMKUkMa.dpuf

No comments: