NGO BELA PENJENAYAH, TRAGEDI PEMBUNUHAN ADIB BAKAL BERULANG


Beberapa hari selepas kejadian empat suspek samun ditembak mati di Sungai Buloh, seorang lelaki yang mendakwa dirinya sebagai 'Datuk' yang mewakili sebuah badan bukan kerajaan (NGO) berkata bahawa dia akan mengadakan bantahan secara berkumpulan. Pemangku Ketua Polis Selangor Arjunaidi Mohamed mengesahkan bahawa lelaki itu ada menghubungi ibu pejabat polis daerah Sungai Buloh untuk memaklumkan rancangannya itu.

Saya melihat ini adalah tindakan mengganggu tugas penjawat awam yang berniat untuk melindungi penjenayah yang telah disahkan bahawa keempat-empat suspek, berusia 20-an, terlibat dalam lebih 50 rompakan di Selangor sepanjang tahun ini.

Menurut maklumat pihak polis, 'gang' atau kumpulan penjenayah ini telah lama dipantau dan telah banyak melakukan jenayah samun dan rompakan.

Pada kejadian jam 1 tengah hari itu, sepasukan polis, yang mendapat maklumat mengenai rompakan di sebuah rumah di Taman Pelangi, Rawang, terserempak dengan sebuah kereta Perodua Axia yang mencurigakan dengan empat lelaki di Sungai Buloh. Engkar arahan polis supaya berhenti, kereta itu memecut ke arah Jalan Kuala Selangor dan bertembung dengan seorang penunggang GrabFood yang juga seorang Ibu Tunggal dan mengheretnya sejauh beberapa meter. Polis kemudian terpaksa melepaskan tembakan ke arah kereta suspek untuk menyelamatkan mangsa.

Tindakan pihak polis adalah selari dengan amanah dan tanggungjawab yang diberikan kepada mereka iaitu mencegah jenayah dan melindungi rakyat. Orang ramai seharusnya membela mangsa rompakan atau samun, bukannya membela penjenayah yang melanggar undang-undang, mengancam dan membahayakan masyarakat.

Oleh itu, tindakan NGO yang kononnya mahu membela nasib mangsa yang ditembak polis akibat jenayah adalah salah dan tidak bertamadun. Siapapun mereka adalah amat jelas perlakuan jenayah seperti ini tidak boleh dipolitikkan dan dipergunakan untuk kepentingan diri.

Selain itu saya amat percaya bahawa perkara seperti ini jika tidak dibendung ianya akan mengulangi peristiwa "Pembunuhan Muhammad Adib Mohd Kassim". Perhimpunan atau bantahan yang mereka buat akan menjurus ke arah "perkauman" yang kemudiannya menjadi tidak terkawal dan berakhir dengan tragedi.

Pihak Polis wajib mengambil tindakan terhadap mereka-mereka yang cuba menyemarakkan api perkauman dan mengancam keamanan dan kestabilan negara.


Sumber: Malaysiakini, BH Online, Malaysia Gazette

5 comments:

Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...
This comment has been removed by the author.
Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal Melayu Islam Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Muslim Peoples' Liberation Group) said...

PEMBETULAN:

PDRM - JANGAN sekali dok bersifat APOLOGETIK lagi pd. PENJENAYAH2 GANAS ni, mcm yg. KETUA POLIS NEGARA-geng DIKTATOR mahathir PARIAH kerala tu buat pd. guan eng HOMO DAP bangkai!!

TEMBAK sampai MAMPOS setiap PENGANAS/PENJENAYAH amat KEJAM, termsk. PENGGANAS2 Pariah TAMIL EELAM Sri LANKA-yg. diTAJA DAPpengganas/rejim India Modi-BJP/CIA-MOSSAD, yg. makin dok berSARANG kat NEGARA ISLAM kita ni, dan berPUSAT di KEPULAUAN ANDAMAN - dgn. MENYAMAQ sbg. PELARIAN2 bawah PBB atau menggunakan PASSPORT2 PALSU INDIA/NEPAL serta disyaki diREKRUT oleh DAP bangkai utk. MEMBUNUH seramai bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita dlm. JENAYAH2 ROMPAKAN/PEMBUNUHAN2 JLNRAYA dgn. LORI2 BUAS depa (Umat Islam/Melayu senang dikenali dr. pakaian2/Hiasan2 Islam/Melayu)!!

Anonymous said...

Please share and forward to all friends

We would like to inform everyone about YIP KUM FOOK, president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong, YIP KUM FOOK has never embarrassed people about him always lying, cheating, insulting Buddhist teachings, etc.

Recently a lot of people are talking about his character, before this he was a truck driver who sends furniture everywhere, then he studied law courses at some universities but we don’t know he studied courses or not because he doesn’t know law, he deceives people. everywhere. and how lawyers can deceive people without fear of the law

Hope everyone should care about this name YIP KUM FOOK (LAWYER OR MCA GOMBAK CHAIRMAN AND PRESIDENT OF SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE), also needs to be shared and forwarded to all. If you make a mistake, you will lose everything, this man or YIP KUM FOOK is very dangerous and his son (YIP JIUN HANN) is also the most dangerous.

By KOK MENG, KEPONG
Translated by Dr. Chew

Anonymous said...

Simon Low Kok Meng ialah Datuk Yip Kum Fook adik ipar dan CID, kerana membawa maklumat berita kepada keluarga datuk Yip, kena berhati-hati dengan mereka, selalu mendatangkan masalah kepada orang kepong dan Taman Desa Jaya, Kepong, sekarang ramai yang tahu tentang apa yang mereka lakukan

Semua perkara yang mereka lakukan seperti membakar Kuil Hindu (Taman Daya) dan mengeluarkan sami-sami Buddha dari Samnak Sambodhi atau kuil Buddha di Taman Desa jaya, kepong...juga MCA runtuh kerana mereka juga, mereka mendapat kuasa untuk mendapatkan wang dan untuk mereka berniaga

Cina, India, Melayu dan lain-lain perlu berhati-hati yang tinggal di Kepong, kerana golongan ini boleh melakukan sesuatu kepada semua orang. Datuk Yip Kum Fook ialah seorang peguam (YIP KUM FOOK & ASSOCIATES) No 2A & 2B, Tingkat 2, Jalan 53, Desa Jaya Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan... tetapi ada orang atau kawan-kawannya berkata, Datuk Yip Kum Fook bukan peguam sebenar, kerana Datuk Yip membeli sijil dari beberapa institut undang-undang di UK sahaja

Kami berharap kini presiden Malaysia (Datuk Seri Anwar) akan menyemak Datuk Yip Kum Fook kerana banyak komen dan posting di internet, dan ramai orang mengesyaki melakukan projek haram dan kesilapan undang-undang di Malaysia

Perkongsian dan siaran oleh Encik Chong dan keluarga, Kepong

Anonymous said...

请远离马华党员 叶金福!


敬爱的马华公会中央领导層,

现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.


除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

sharing by chong taman ehsan, kepong