Presiden MIC dilantik menteri penuh


MIC kini mempunyai dua orang menteri penuh dalam kabinet DS Najib. PM mengumumkan perlantikan G Palanivel hari ini selepas merasmik AGM MIC ke-65 di PICC, Putrajaya.

Dengan pelantikan Palani tersebut, maka berulang zaman pentadbiran Tun Razak, di mana kaum india diwakili oleh dua menteri.

Untuk berdekad-dekad, MIC hanya diwakili oleh mantan Presiden MIC Datuk S. Samy Vellu sehinggalah pada tahun 2008, apabila beliau kalah di Sungai Siput, Perak, kepada Dr Jeyakumar daripada parti PSM.

Dua hari lalu, G. Palanivel berkata, kaum india belum tentu menyokong BN, jika peruntukan yang banyak tidak disalurkan kepada kaum itu. Melalui desakkan itu, DS Najib membacanya bahawa Presdien MIC itu mahukan peranan kaum india dalam kabinet.

Dengan perlantikkan sebagai menteri penuh, kini Palani akan ada bajetnya tersendiri sebagai menteri, oleh itu, beliau dapatlah membantu kaum india.

Apa kah melalui perlantikan Palani sebagai menteri penuh, maka secara automatik kaum india akan menyokong BN? segala-galanya tergantung Palani sendiri.

No comments: