31 December 2012

Aku Milik Suamiku..Aku Jua Milikmu Anuar...



Apabila seorang ahli politik seperti Anwar Ibrahim yang mempunyai cita-cita menggunung untuk menjadi Perdana Menteri maka segala aspek kehidupannya menjadi teropongan rakyat.

Lebih-lebih lagi jika ia mahu menjadi Perdana Menteri kepada sebuah negara Islam seperti Malaysia yang memperakui Islam sebagai agama persekutuan serta majoriti rakyatnya pula adalah penganut agama Islam.

Maka kriteria untuk mana-mana calon Perdana Menteri akan menjadi bertambah ketat dan telus.

Bukan sahaja beliau perlu mempunyai ketokohan dan sifat kepimpinan yang kukuh serta mantap tetapi juga perlu melepasi ujian moral dan akhlak yang tersemat dalam ketinggian nilai-nilai agama yang luhur dan murni.

Anwar yang sejak dahulu tidak pernah sesekali menyembunyikan hasrat dan desakan kalbunya untuk memimpin Malaysia bukan sahaja tidak terkecuali daripada penilaian rakyat yang bakal dipimpinnya tetapi juga ujian kelayakan dari sudut agama.

Kini Anwar bakal menghadapi satu lagi proses perundangan di mahkamah dalam perbicaraan kes saman beliau terhadap bekas rakan permainan tenisnya, Senator S. Nallakaruppan yang didakwa telah memfitnah bekas Timbalan Perdana Menteri itu terbabit dalam aktiviti biseksual.

Anwar dan tuduhan salahlaku seks samada di luar tabii atau sebaliknya bukanlah baru.

Bermula dengan perbicaraan tahun 1998 yang mensabitkan beliau dengan kesalahan atas jenayah liwat dan salahguna kuasa, Anwar telah melalui satu lagi perbicaraan jenayah liwat pada tahun 2008, kali ini membabitkan bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan.

Kes kali ini antara Anwar dan Nalla adalah berbentuk sivil, bukannya konspirasi politik membabitkan pemimpin atasan UMNO seperti yang gemar diwar-warkan oleh beliau dan diperpanjangkan oleh kuncu-kuncunya di pentas-pentas politik.

Kesnya adalah mudah; Anwar berasa dakwaan bekas kroninya itu adalah bersifat fitnah dan tohmahan bagi mencemarkan imej beliau sebagai Ketua Pembangkang merangkap Ketua Umum PKR lalu mengambil langkah untuk menyaman Nalla.

Yang menarik perhatian Anwar dan mungkin juga ini yang menyebabkan beliau tidak lena tidur saban malam ialah 10 nama yang telah disenaraikan oleh pihak peguambela Nalla.

Antara nama tersohor yang tercatat dalam senarai saksi yang bakal dipanggil oleh peguambela Nalla ialah Shamsidar Taharin, satu nama yang sebati dan sinonim dengan perbicaraan tahun 1998.

Shamsidar adalah isteri kepada Azmin Ali, bekas Setiausaha Sulit kepada Timbalan Perdana Menteri dan kini menduduki jawatan orang nombor dua dalam PKR sebagai timbalan presiden.

Shamsidar sekian lama telah berjaya mengelak daripada dirinya terseret dalam drama skandal seks membabitkan Anwar tetapi kali ini nampaknya usaha beliau untuk terus mengelak mungkin sudah sampai ke penghujung jalan.

Sejak 14 tahun lalu nama Shamsidar, isteri kepada Anwar sering dikaitkan sebagai individu yang pernah menjadi mangsa kerakusan seks Anwar tetapi dakwaan ini tidak pernah dapat dibuktikan. 

Malah isteri Anwar, Dr Wan Azizah Ismail juga menutup rapat mulutnya daripada memberi sebarang komen atau penjelasan walaupun didesak, ditekan dan diasak oleh kawan dan lawan.

Mungkin Dr Wan Azizah sebagai isteri yang setia hanya mampu memendam hati dan perasaan demi menyelamatkan mada depan dan karier politik suaminya.

Ini kerana tuan empunya badan iaitu Shamsidar tidak pernah membuka mulut samada untuk menafikan tuduhan berat itu apatah lagi untuk mengiyakannya.

Bagi rakyat yang selama ini ternanti-nanti untuk mengetahui kedudukan sebenar dan juga kebenaran disebalik misteri Anwar-Shamsidar sudah tentunya menunggu perbicaraan yang bakal menjelang dengan penuh debaran.

Agak lucu apabila media melaporkan PKR akan menganjurkan Himpunan Shamsidar bagi menghalang isteri Azmin itu mengambil tempatnya sebagai saksi apabila tiba masa perbicaraan kelak.

Mungkin penyokong PKR menjangka perbicaraan yang melibatkan bos mereka kali ini akan menjadi hebat dan sensasi daripada perbicaraan liwat kedua.

Namun parti yang kononnya mendokong dan sering melaung-laung di jalanan untuk menegakkan keadilan kini menjadi golongan yang sama untuk memusnahkan institusi keadilan apabila kepentingan mereka terancam.

Adakah pihak pembangkang bermimpi bahawa para hakim di negara ini mudah untuk ditakut-takutkan dengan demonstrasi ataupun perhimpunan demi melindungi kepentingan seorang yang terbabit dengan pelbagai dakwaan kepincangan akhlak dan moral?

Jika benar Anwar adalah manusia 'suci' dan 'maksum' yang diyakini oleh penyokong PKR, maka usahlah gundah dan gulana menghadapi perbicaraan yang bakal menjelang.

Sudah tentu 'kesucian' dan 'kemaksuman' diri Anwar akan terserlah jua sekiranya beliau di pihak yang benar!

Maka janganlah dilayan sangat desas desus bahawa perbicaraan ini adalah satu lagi konspirasi politik berpanjangan untuk meranapkan impian Anwar menjadi Perdana Menteri tetapi anggaplah masa untuk mengangkat tirai kebatilan sudah tiba.

Read more »

30 December 2012

Leftenan Adnan Hidup Semula Masuk PAS Nak Tentang BN? Giler Ni..


Ni ade hati pulak mamat ni nak jadi Leftenan Adnan nak tentang BN. Dulu dia belakon jadi Leftenan Adnan dalam filem kini nak bawak perjuangan tu ke alam nyata tapi untuk menentang BN katanya.



Aku cuma nak katakan pada mamat tak sedar diri ni supaya tidak menggunakan nama Leftenan Adnan untuk pejuangan sesat dan tak berguna yang dibawanya dalam PAS. Ko Langsung tak layak jadi Leftenan Adnan walaupun dalam filem. 

Nama Leftenan Adnan terlalu besar dan mulia untuk digunakan dalam perjuangan yang sesat dan kotor dalam Pakatan Haram yang dianggotai DAP, PAS dan PKR.

Leftenan Adnan sanggup mengorbankan nyawanya dan berjuang hingga ke titisan darah terakhir untuk agama, bangsa dan negaranya tetapi PAS yang dibawa oleh Haire Othman adalah pengkhianat besar agama, bangsa dan negara.

PAS sanggup menghina, merosakkan dan menjual agama untuk memang dalam pertandingan politik dan ini sangat berbeza dengan perjuangan Leftenan Adnan yang sanggup mengorbankan nyawanya demi semua itu. 

Jadi, Hairie Othman kalau nak jadi YB dalam PAS tak payahla nak pakai nama Leftenan Adnan. Semua orang pon dah tau korang jenis artis yang dah tak laku ni memang masuk PAS sebab nak jadi YB. Bertanding je la dan tak payahla nak guna nama besar seperti Leftenan Adnan untuk jadikan diri korang popular.

** Kalu Leftenan Adnan Hidup Lagi Kompom Ko Kone Tembak Sebab Pakai Nama Dia Dalam Parti Sesat PAS!

Read more »

29 December 2012

Orang Felda Bangang, Bodoh dan Tak Berguna


Aku tak sangka rupanya Peneroka Felda ni semuanya bodoh dan tak berguna. Perkara ni diberitahu oleh kawan aku yang mengatakan sememangnya peneroka Felda tidak berguna langsung dan sentiasa ditipu.

Mereka ini dipergunakan seperti anjing dan kemuadiannya dibiarkan berkeliaran tanpa jagaan. Mereka juga hidup melarat dan meminta sedekah.

Tetapi itu hanyalah persepsi masyarakat apabila melihat gerembolan peneroka Felda keluar menentang kerajaan yang kononnya menindas mereka.


Himpunan Oren yang kononnya mengimpulkan Peneroka Felda yang teraniaya dan ditindas kerajaan tetapi sebalik perkara itu hanya ada 2-3 orang sahaja orang yang benar-benar peneroka dan selebihnya adalah anjing upahan Pakatan Anak Haram yang dibayar untuk menyamar sebagai orang Felda.

Perkara seperti ini amat memalukan bagi Orang Felda yang rata-rata berterima kasih kepada Kerajaan kerana telah memberi mereka peluang dan rezeki melalui tanah Felda.


Selain daripada tanah, banyak lagi kemudahan dan bantuan yang telah kerajaan berikan kepada mereka. Sebagai contoh, bapa mertua aku sendiri adalah peneroka Felda. Beliau menceritakan betapa bertuahnya dia  terpilih sebagai peneroka Felda yang telah memberikannya rezeki untuk memelihara 11 orang anaknya hingga besar dan berjaya kini.

Oleh itu, Felda wajib bangkit menentang binatang-binatang bertopengkan manusia yang menyamar sebagai peneroka untuk memalukan warga peneroka Felda. 

Peneroka Felda harus membersihkan nama mereka yang telah di kotorkan oleh anjing-anjing upahan Pakatan Anak Haram ini. 

Bangkitlah dan jangan biarkan maruah Rakyat Peneroka Felda dicemari oleh mereka yang gilakan kuasa politik dan bertuhankan nafsu. 

Demi Negara, Demi Maruah Rakyat Felda, Hapuskan Mereka!! Anda Berhak!! .. Kerana anda adalah tuan yang punya nama dan lebih mengenali Felda daripada mereka yang hanya mempergunakan nama Felda untuk kepentingan diri mereka.

Read more »

Masyaallah... Tak Sampai Seribu Ke??



Tika ini kemarahan sebahagian rakyat Kelantan terhadap PAS sedang meluap-luap berikutan skandal tanah hutan balak seluas 10,526 ekar di Gua Musang yang kini telah menjadi hak milik pemimpin DAP dari Perak.

Rupanya tak terdetik walau sezarah pun rasa bersalah dalam hati nurani pemimpin PAS sebaliknya dicubanya pula untuk mengalih perhatian ramai dengan mengadakan Himpunan Oren Selamatkan FELDA di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Kononnya usaha mengadakan himpunan ini salah satu tujuannya untuk menyelamatkan tanah peneroka FELDA yang didakwa akan tergadai berikutan penyenaraian FGVH di BSKL disamping menuntut pemecatan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi FELDA.

Sibuk betul PAS dengan untung nasib peneroka FELDA walhal nasib peneroka Ladang Rakyat di Selatan Kelantan yang terumbang ambing dengan hanya mendapat dividen RM200 sebulan sahaja sampai sekarang tak terbela.

Tanah berpuluh ribu ekar tergadai ke tangan pemimpin Cina DAP tak pula PAS sibuk ambil tahu untuk memperbetulkan kesilapan, sebaliknya lebih sibuk usung cerita lain untuk alih pandangan ramai.

Maka beriya-iya PAS dan NGO ANAK yang diketuai AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman mempropagandakan himpunan anti FELDA itu kononnya akan dihadiri oleh lebih 30,000 orang peneroka FELDA dari seluruh negara. 

"Kita akan menghimpunkan 30 ribu orang, bukan sahaja warga Felda tapi gabungan NGO lain kerana isu Felda sudah menjadi isu nasional seperti juga skandal Scorpene dan projek Lynas," demikian kata Mazlan pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut minggu lepas.

Tinggi melangit angan-angan yang dihajatinya. Itu standardlah, dalam bab bermain propaganda angka dan nombor sudah menjadi budaya PAS sejak azali lagi. Memanjang gebangnya besar mengalahkan bas.

Namun bila tiba sahaja hari perhimpunan berlangsung, akhirnya hanya kurang dari 1,000 orang sahaja yang hadir di mana rata-ratanya adalah ahli dan penyokong PAS yang telah menerima arahan rasmi dari Setiausaha AGung PAS, Mustafa Ali supaya meramaikan program himpunan itu yang diadakan selepas Solat Jumaat.

Mana peneroka FELDA yang dikatakan 30 ribu akan hadir sama? 

Tak wujud pun 30 ribu orang peneroka di himpunan tersebut, hanya beberapa puluh orang sahaja yang benar-benar berstatus peneroka, baki lebih 95% lagi adalah ahli dan penyokong PAS yang walau sesaat pun tidak pernah melalui kehidupan sebagai peneroka FELDA. 

Mana pula pemimpin-pemimpin kanan PR khususnya dari PAS dan PKR, misalnya Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim dan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang? 

Langsung tak nampak muka, sebab mereka tahu dengan menyertai himpunan yang tidak popular seperti ini hanya akan menjatuhkan air muka sahaja. Itu yang masing-masing takut menyertainya. Takut malu beb!. 

Read more »

28 December 2012

Nik Aziz Sanggup Redah Banjir Untuk Rakyat



Inilah dia yang dinamakan situa kutuk tak sedar diri. Jangan marahkan aku bila aku berkata demikian kerana sudah ramai mengetahui si tua ini memang tidak mampu memerintah negeri Kelantan.

Sepanjang puluhan tahun pemerintahannya di Kelantan apa yang telah dia lakukan?..

Jawapannya memang tidak pernah ada yang dilakukannya untuk membantu rakyat kelantan selain menyusahkannya lagi,

Lihat saja kemunduran Negeri Kelatan hingga kini, di Kota Bharu sendiri penuh dengan sampah, jalan berlubang dan pembangunannya yang tidak teratur.

Selain itu, masalah sosial yang tinggi terutamanya masalah penagihan dadah memburukkan lagi keadaan.

Itu tidak termasuk masalah premis judi dan maksiat yang tidak dipantau dan gempar tak berapa lama dulu Rumah Ayam terletak tidak jauh daripada Pejabat Si Tua ini.

Jadi, salahkakh aku mengatakan Si Tua Kutuk ini tidak pernah tahu apa yang Kerajaannya buat?..

Hari ini setelah sekian lama yang memakan masa puluhan tahun masalah yang berbangkit ialah masalah banjir. Di Kelantan banjir berlaku dimana-mana tidak hanya di Rantau Panjang sahaja.

Dalam masa sepanjang itu berapa kali sahaja Si Tua ini prihatin tentang masalah yang dihadapi rakyat? .. Prihatin bila Pilihanraya bakal tiba...

Dengan itu, seperti biasa Si Tua ini akan menyalahkan kerajaan yang memerintah kerana gagal dalam itu ini, begitu begini dan di sana sini di Negeri Kelantan termasuklah seperti apa yang ditulis oleh HARAKAH hari ini yang mengatakan kononnya kerajaan gagal membina tebatan banjir di negerinya.


Sepanjang pemerintahannya apa yang dia buat? perkara ini bukan berlaku dua tiga kali tetapi berlaku banyak kali dalam puluhan tahun.. Apa tindakan kerajaan negeri dalam menghadapi banjir?

Seperti yang aku katakan tadi, banjir berlakudi mana-mana di Kelantan,, kenapa? Jawapannya yang paling tepat adalah kerana sikap tak ambil peduli Kerajaan Negeri dalam memastikan kesejahteraan rakyat. Tiada langsung usaha bagi menyelasaikan masalah tersebut selain menyalahkan kerajaan.

Bagaimana nak memerintah negara jika masalah seperti itupun tidak dapat difikirkan jalannya.. jika besok sudah memerintah negara dan berlaku juga perkara demikian siapa pula nak disalahkan? 

Itulah akibatnya jika nafsu mengawal diri. Gilakan kuasa mahukan Putrajaya hingga lupa tangggungjawab terhadap rakyat yang telah mengundi mereka. 

Jika rakyat tidak sedar lagi pada PRU yang akan datang ini aku tudak tahulah beapa lama lagi rakyat Kelantan akan diperbodohkan dengan janji syurga dan segalanya percuma...


** Masuk tandas pon kene bayar la beb!!!

Read more »

23 December 2012

Nelayan Telefon Aku Semata-mata Nak Bagitau Dia Dapat Rumah.


Hari ini aku dihubungi oleh seseorang dan mengucapkan berbanyak terima kasih kepada aku.

Aku terkejut dan betanya untuk apa?, katanya sebab dia dapat bantuan rumah nelayan.

Aku tersenyum dan berkata kepadanya yang bantuan itu adalah datangnya dari sebuah kerajaan yang prihatin terhadap nasib rakyat terutamanya nelayan.

Aku juga katakan padanya, berterimakasihlah kepada Perdana Menteri dan Kerajaan Barisan Nasional kerana menunaikan janji-janji yang telah dibuat kepada rakyat dan bukannya seperti  Parti Pakatan Rakyat yang hanya tahu berjanji dan memungkirinya.

Sambil bersembang dia mengakui amat gembira dengan bantuan itu walaupun tidak seberapa tetapi sudah cukup untuk menyelesaikan masalah rumahnya yang kian mereput dan entah bila menunggu rebahnya.

Menurutnya lagi, banyak keluarga di kampung itu yang menerima bantuan yang sama dan menjemput aku untuk mengambil gambar bagi membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional amat prihatin dan mematuhi janji.

Aku menerima pelawaannya dan berjanji akan kesana secepat mungkin setelah selesai beberapa urusan aku di sini.


Read more »

22 December 2012

Amanat Haji Hadi sedang memakan diri



BUKU bertajuk Kafirkah Aku karya C.J Al Afghani seorang aktivis Pas menarik minat banyak pihak. Ia mengingatkan kita kembali mengenai perbuatan Haji Abdul Hadi Awang mengkafirkan UMNO dan membawa perpecahan yang parah di kalangan umat Melayu.

Ia berlaku pada tahun 1982, di Ulu Peradung, Terengganu sewaktu Revolusi Iran berada di puncaknya. Haji Hadi amat tertarik dengan kejayaan Revolusi Iran dan Pas kelihatan amat radikal pada waktu itu.

Pada tahun 1982 juga Anwar Ibrahim menyertai UMNO dan ia memberi kesan kepada Pas. Haji Hadi suatu ketika dulu pernah menjadi Yang Dipertua ABIM Trengganu di zaman Anwar menjadi Presiden ABIM, mungkin dia berasa amat kecewa dengan keputusan yang diambil oleh Anwar.

Apakah ini menjadi antara sebab Haji Hadi menjadi lebih radikal kerana sebahagian orang ABIM yang mendukung Pas menganggap keputusan Anwar menyertai UMNO tidak syarie kerana ia tidak dibincangkan dalam syura.

Keradikalan Haji Hadi dan populariti yang ada padanya menyebabkan dia tergamak mengambil pendekatan hitam-putih dalam memperjuangkan "politik Islam" sehingga mengkafirkan UMNO.

Akibatnya perpecahan yang serius berlaku di kalangan umat Melayu kerana dalam kalangan yang taksub dan tegar dengan sikap radikal ini memilih jalan takfir untuk mencapai cita-cita politik dan "Negara Islam".

Pulau-memulau, solat dua imam, enggan memakan daging sembelihan orang UMNO, nikah dua kali, perkuburan yang tidak sama dan banyak lagi yang terjadi membayangkan sikap politik orang Pas yang terlalu 'tajam' terhadap orang UMNO.

Sebagai manusia Muslim, orang UMNO seperti juga orang Pas mempunyai kelemahan di samping kekuatan. Orang UMNO beriman kepada Allah, melakukan solat seperti orang Pas juga. Apakah layak mereka dituduh kafir semata-mata berbeza faham politik?

Mengkafirkan pihak lain semata-mata berbeza faham politik adalah sesuatu yang tidak syarie. Al-Quran secara jelas memberikan batas iman dan kufur serta menuntut kebijaksanaan dalam dakwah dan tarbiyah untuk disampaikan peringatan kepada mad'u atau sasaran.

Malah hadis Rasulullah SAW mengingatkan kita supaya jangan mengkafirkan orang lain, bimbang kekafiran itu akan kembali kepada diri kita sendiri.

Ternyata Haji Hadi mengkafirkan UMNO kerana lonjakan nafsul amarah yang tinggi, dendam kesumat yang mendalam dan mencetuskan rasa kebencian yang berlarutan terhadap musuh politiknya yang beragama Islam.

Suatu kenyataan yang tidak boleh dinafikan oleh Haji Hadi, UMNO yang menjadi teras kepada kerajaan Malaysia sekian lama tidak menolak Islam.

Walaupun UMNO dan Barisan Nasional yang memerintah kerajaan ada kelemahannya tetapi kekuatan UMNO dengan agenda Islamnya dalam kerajaan tidak boleh dinafikan.

UMNO dan kerajaan tidak sekadar menjadikan Islam sebagai sumber retorik atau Islam sebagai agama rohaniah yang sempit. Kerajaan di bawah kepimpinan UMNO menghasilkan program Islam yang bercorak institusi dan lembaga yang mengembangkan pendidikan Islam hingga ke universiti, program patuh syariah dalam perbankan, takaful, suku', wakaf, industri halal dan banyak lagi.

Zaman UMNO memerintah kerajaan juga Tabung Haji dibangunkan, kebebasan melakukan dakwah dan tarbiyah terjadi, TV Hijrah dan Radio IKIM dibangunkan.

Apakah dengan agenda Islam yang banyak dilakukan oleh UMNO dan kerajaan ini layak Haji Hadi menuduh UMNO kafir sedangkan faedah daripada agenda ini dirasakan sama oleh orang Pas.

Tidak ada pula orang Pas yang menolak sistem perbankan Islam, khidmat Tabung Haji, menonton TV Hijrah dan mendengar siaran radio IKIM di samping terus menerima bantuan biasiswa untuk anak-anak mereka belajar di dalam dan luar negara.

Logiknya kalau UMNO adalah kafir, produk kerajaan dukungan UMNO yang banyak membela orang Islam sepatutnya juga dianggap produk kafir. Orang Pas juga memanfaatkan kemudahan ini.

Salah satu faktor yang menyebabkan Haji Hadi mengafirkan UMNO ialah kerana berkawan dengan orang kafir dalam pemerintahan.

Apa beza dengan Pas sekarang berkawan dengan DAP yang cauvinis. Tidak pula Haji Hadi mengatakan perbuatan itu kafir. Apakah kenyataan Haji Hadi dengan amanatnya pada tahun 1982 sedang memakan diri.

Read more »

21 December 2012

Jawapan Bodoh Ketua Penerangan PAS tentang Isu Hadi



Hari ini nampak sangat PAS sudah tidak mampu bertahan untuk menjawab segala persoalan yang ditimbulkan masyarakat berkaitan fatwa-fatwa songsang yang dikeluarkan oleh Haji Hadi dan kepimpinan PAS dari dulu hingga kini.

Lebih melucukan apabila Ketua Penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man cuba membawa tajuk perbualan yang kontroversi itu lari jauh-jauh.


Beliau cuba mengaitkan kononnya serangan dibuat ke atas Haji Hadi kerana nama beliau dicalonkan sebagai Perdana Menteri Malaysia jika Pakatan Haram menang PRU.

Sebenarnya tiada kaitan langsung antara fatwa songsang yang dikeluarkan Hadi dengan cadangan beliau untuk menjadi Perdana Menteri.

Umum sudah tahu dan pimpinan PAS sudah mengeluarkan kenyataan bahawa nama Hadi sebagai Perdana Menteri tidak pernah diputuskan dan mereka juga bersetuju untuk mengekalkan Anwar sebagai Perdana Menteri bagi pihak Pakatan Haram.

Mengapa persoalan itu pula yang ditumbulkan bila semua pakatan dalam Pakatan Haram terlah membuat keputusan?

Bukankan itu membodohkan Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai Penerangan. Itukah saja yang Ketua Penerangan PAS mampu jawab untuk mengelak daripada menjawab segala isu yang berlegar sekarang ini.

Apa yang berlaku ini berkaitan Akidah dan kehidupan! mengapa perlu dipertahankan perkara yang boleh membawa kepada kemusnahan yang lebih besar.

Sudah-sudahlah menipu rakyat.. Takutlah kepada Allah SWT...

Read more »

Haji Hadi Syaitan Atau Ulamak?


Amanat Haji Hadi sekali lagi menjadi topik hangat walaupun ia pertama kali di’fatwakan’ pada tahun 1981.   Benar, ia sudah lama berlalu namun tidak benar jika dikatakan bahawa perkara ini sudah basi kerana ia melibatkan hubungan dalam masyarakat, kekeluargaan dan ikatan suami isteri yang terjejas atau terputus yang mana kesannya diwarisi dari generasi ke generasi.

Malah, lebih dahsyat, Amanat itu juga dikhuatiri menjadi punca kehilangan nyawa dalam Tragedi Memali 1985.   Ini bermakna Amanat ini akan terus relevan untuk dibincangkan sehingga ke akhirat dalam konteks syahid atau tidaknya pengikut-pengikut Ibrahim Libya dalam perjuangan menentang kerajaan UMNO. 

Kita perlu faham akan besarnya impak atau akibat dari Amanat tersebut, di mana tanpanya, tragedi Memali mungkin tidak berlaku, dan anak-anak pengikut Ibrahim Libya mungkin tidak akan kehilangan bapa dan isteri mereka tidak akan menjadi balu.  Isteri dan anak-anak tersebut juga tidak akan menghadapi trauma, dan hidup mereka juga mungkin tidak sedaif yang mereka lalui selama ini, sekali gus sikap anak-anak mereka mungkin berbeza, lebih ceria dan yakin diri lalu menjadi manusia berjaya.

Benar sekali lagi, bahawa ini semua adalah takdir.  Namun, dalam memahami ‘takdir’ kita harus merujuk terlebih dahulu kepada qada’ dan qadar di mana yang qada’ itu pasti, tetapi qadar atau ‘kadar’ boleh diubah atas usaha, sikap, tindakan dan doa iaitu pilihan yang diambil dalam hidup kita.

Nasib yang menimpa kita berlaku dalam satu rangkaian kejadian sama ada dari diri kita sendiri atau orang dan keadaan sekelilng, dan bukannya secara tiba-tiba.  Faktor qadar tidak boleh diketepikan memandangkan  kiamat juga boleh terus ditunda selagi ada manusia yang berdoa dan menyebut nama Allah SWT.   Justeru, Memali mungkin tidak terjadi tanpa Amanat Hadi. 

Dalam mengingati Memali juga, jangan kita lupa akan tragedi yang hampir serupa di Sauk sehingga membawa kepada penahanan di bawah Akta ISA serta kesannya kepada keluarga yang terlibat, sama ada di pihak pengikut Al-Maunah, atau di sebelah pihak berkuasa yang dibunuh kejam oleh mereka.

Berdasarkan apa yang berlaku ini, bagi Haji Hadi sendiri untuk memperkecilkan amanatnya amatlah menyedihkan dan bagi PAS untuk merujuknya sebagai basi amatlah memelikkan.

Namun, itulah hakikatnya.  Hadi Awang bukan sahaja berkelakuan seolah-olah beliau lupa, tetapi juga cuba berdolak-dalih atau menafikan apa yang dimaksudkan dari fatwanya.  Dalam kata lain, beliau benar-benar lepas tangan, langsung tidak merasa bersalah dan enggan memikul apa-apa tanggungjawab atas penceraian suami isteri, perpecahan ummah serta kehilangan nyawa sesiapa saja akibat berpegang kepada amanatnya itu.

Harakahdaily juga hanya mempersendakan media-media pro-kerajaan yang mengungkit semula isu Amanat Kafir ini sebagai peluru kitar semula dan sebagai tiupan trompet perang pilihanraya.  Soal akidah dan iman langsung tidak disentuh oleh mereka ketika membicarakan hal ini.

Sepertimana sikap pemimpin solat hajat dalam Muktamar PAS yang baru lalu di mana soal kesejahteraan, penyatuan dan kekuatan ummah langsung tidak disebut tetapi hanya menumpukan penuh khusyuk memohon agar BN K.O dalam pilihanraya, begitulah juga sikap Harakahdaily dengan isu amanat ini.  Yang diulang-ulang dan diulang-ulang serta diaminkan berkali-kali, hanyalah pilihanraya dan pilihanraya semata-mata – dengan sepenuh hati, jiwa dan raga.

Hakikatnya, ada suami isteri yang bercerai-berai, ada masyarakat yang bersengketa sehingga membawa kepada berbagai kisah yang tidak mungkin kita mampu dedahkan semuanya, ada yang meninggal dan ditanam dengan bendera PAS, ada isteri menjadi balu, ada anak kehilangan bapa dan ada manusia yang kehilangan nyawa kerana berpegang kepada fatwa UMNO itu kafir kerana memisahkan politik dan agama dan bukannya kerana tidak mengucap dua kalimah syahadah, adalah benar dan telah berlaku. 

Haji Hadi boleh menidakkan bahawa semua yang berlaku itu sebagai salahnya, dan terus menumpukan kepada pilihanraya.

Tetapi, soalnya jika bukan salah Haji Hadi, salah siapa pula?  Siapakah yang mampu mempengaruhi pengikut-pengikut PAS untuk memusuhi UMNO dan kerajaan sehingga begitu sekali, iaitu mengalahkan permusuhan antara umat Islam dengan syaitan?

Read more »

19 December 2012

Melayu Sudah, Kini India Pula Akan Diserang


Sejak ditubuhkan pada tahun 1966, DAP tidak pernah berubah. 

DAP hanyalah sebuah parti untuk kaum Cina walaupun mereka tinggal di negara berbilang kaum dan walaupun rakyat mempunyai hak mereka tersendiri. 

Jadi, DAP dikenali sebagai parti yang sering mengamalkan semangat perkauman yang tinggi sejak ditubuhkan. Beberapa pemimpin Melayu dan India yang diberikan jawatan tinggi di parti tersebut masih tidak dapat menutup semangat perkauman dalam DAP.

Mengamalkan semangat perkauman adalah satu perkara. Namun, semangat kiasu mereka adalah sesuatu yang lebih jahat. 

Sebagai parti kiasu, DAP hanya menerima dan tidak pernah memberi, DAP tidak pernah tahu akan nilai 'tolak ansur'.

Keadaan ini boleh dilihat apabila DAP bergabung bersama PAS dan PKR. DAP sering meletakkan parti mereka di atas parti-parti komponen lain, di atas bangsa-bangsa lain. 

Apabila DAP mengambil alih Pulau Pinang, niat mereka untuk mengubah negeri tersebut kepada ‘mini-Singapura' di mana kaum Cina mendominasi negeri tersebut. 

Pulau Pinang adalah antara contoh yang terbaik untuk menunjukkan bagaimana keadaan negeri yang dikuasai oleh DAP di mana kaum Cina diberikan kelebihan berbanding dengan kaum-kaum lain. 

Apabila sebuah perkampungan Cina dilanda masalah berkaitan dengan projek pembinaan, penduduk kampung tersebut akan diberikan khidmat peguam secara percuma dan mereka akan diberikan pampasan yang baik. 

Namun, Kampung Buah Pala, sebuah perkampungan India, tidak mendapat layanan yang sama walaupun janji telah dibuat oleh kerajaan PR-DAP untuk menyelamatkan perkampungan tersebut.

Apa yang sebenarnya terjadi adalah, kampung tersebut telah dimusnahkan begitu sahaja. Perkara yang sama juga terjadi kepada gerai-gerai milik peniaga Melayu dan India kerana dikatakan menyebabkan kesesakan lalu lintas.

Namun, gerai-gerai milik peniaga Cina yng menyebabkan kesesakan yang lebih teruk, tidak terjejas langsung.

Selangor adalah satu lagi contoh sikap diktator DAP, dimana PAS dan PKR perlu akur dengan perkara yang DAP rasakan baik. 

Mana-mana perkara yang dirasakan akan memberikan ancaman kepada DAP akan dihapuskan seperti apa yang dilalui oleh Datuk Dr. Hassan Ali. 

Kelantan dan Kedah juga terpaksa akur dengan DAP di mana rakyat boleh melihat pengaruh DAP yang kuat pada exco-exco negeri walaupun negeri-negeri tersebut mempunyai majoriti kaum Melayu. 

Segala peraturan negeri hanya boleh diluluskan oleh DAP.

Dengan Karpal sebagai simbol 'kuasa' kaum India dalam DAP, ramai kaum India yang merasakan bahawa DAP tidaklah se-'racist' seperti yang dikatakan ramai. 

Tetapi, percaya atau tidak, walaupun DAP tidak membenci kaum India seperti mana mereka bencikan kaum melayu, mereka masih rasakan bahawa kaum India hanyalah hamba kepada mereka. 

Itu lah sebab mengapa hanya terdapat seorang wakil India bagi ahli jawatankuasa Pulau Pinang - hanya untuk mengaburi mata rakyat daripada menganggap bahawa DAP adalah racist.

Persepsi DAP terhadap kaum India dapat dilihat dari kenyataan yang diberikan oleh Ngeh di Perak dimana Ngeh bergurau dengan kulit Datuk Zambry yang agak gelap. 

Ngeh juga menyatakan dalam akaun Twitter miliknya bahawa kaum India bodoh dan kemudiannya menyuruh Pengerusi Hindraf Makkal Sakthi, P Waythamoorthy terhadap rancangannya untuk menamakan calon-calon di bawah DAP bagi PRU-13.

Dan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif DAP (CEC) baru-baru ini juga menunjukkan kita bagaimana persepsi DAP terhadap kaum India. 

Hanya empat wakil India di CEC, tidak termasuk keluarga Singh King - dua daripada mereka dilantik, bukan diundi.

Jadi, apakah yang akan terjadi kepada kaum India jika PR, atau DAP, mengambil alih negara? 

DAP telah memberitahu kaum Melayu supaya kembali ke hutan, dan mereka masih lagi memberikan mesej yang sama, hanya dengan cara yang berbeza. 

Jadi, jika kaum Melayu juga dihalau ke hutan walaupun negara ini adalah tanah mereka sendiri, apa yang akan terjadi kepada kaum India? 

Adakah 'keluarga Singh' tersebut akan berjuang untuk nasib kaum India? Mungkin, tetapi hanya setelah mereka dapat menguasai beberapa jawatan penting dalam parti tersebut.

Read more »

17 December 2012

Anwar Sanggup Jadi Alat DAP sepertimana Dia Jadi Alat Kepada YAHUDI




Apa sebenarnya yang orang tua ni cuba katakan?. dengan melayu cakap lain, dengan cina cakap lain, dengan india cakap lain, dengan melayu cina india cakap lain dan dengan YAHUDI cakap lain.

Bayangkan yang dia sanggup menjadi alat kepada DAP hanya kerana DAP sanggup memberikan jawatan Perdana Menteri kepadanya...

Korang rasa dia sanggup ke tak jadi alat kepada YAHUDI untuk jadi apa yang dia nak jadi?..

Fikirkan.. tenungkan... 


Read more »

Kemajuan terjamin, agama terbela, rakyat terpelihara di bawah DAP - Mohd. Shaipol


"Kehebatan DAP-Pakatan Rakyat (PR)  memerintah Pulau Pinang kerana menjalankan amanah rakyat dengan baiknya, sedangkan UMNO-Barisan Nasional (BN) yang memerintah negeri itu sebelum ini hanya menipu rakyat terutama orang Melayu dengan segala retorik untuk mengaburi mata rakyat."


Apa sebenarnya tujuan Anak melayu ini berkata demikian?, 

Mohd Shaipol Ismail berkata, walaupun UMNO-BN banyak menabur fitnah kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan DAP, rakyat sudah bijak menilai dan sokongan rakyat kepada DAP dan Pakatan Rakyat (PR) semakin kukuh.

Adakah segala kata pujian ini mendatangkan keuntungan besar kepadanya?..

Apa yang berlaku baru-baru ini sudah cukup membuktikan bahawa DAP takkan pernah sama-sekali menjadikan orang melayu sebagai pemimpin partinya.

Akar umbi mereka bersuara DAP hanya untuk DAP!

Melayu-melayu ini hanyalah mereka yang mencari makan dan makanan yang mereka cari ini makanan besar.

Mereka tidak peduli apapun tentang agama, bangsa dan negara kerana mereka hanya mahu kuasa dan kuasa itu akan memberikan kehidupan yang mewah kepada mereka.

Pelbagai bukti kekejaman DAP di Pulau Pinan sudah ada dan rakyat sudah lama menyedarinya jadi tak perlulah aku terangkan panjang lebar disini.

Cuma terasa malu sangat bila ada anak melayu beragama islam sanggup menjadi pencuci najis yang ditinggalkan DAP di tengah jalan dan yang paling jijik sampai ada yang sanggup memakannya untuk menunjukkan kesetiaan mereka.

Mereka lebih rela setia kepada syaitan daripada setia kepada Allah swt..

Read more »

16 December 2012

Kasihan Dilahirkan Cerdik Tapi Minta Jadi Bodoh Sebab Nak Glamer


Ape dia ni cakap ni? aku tak nak la maki orang tapi bayanglah kebodohan orang PAS ni.. Di saat keseluruhan kepimpinan dan rakyat Parti DAP Komunis menolak melayu dalam organisasinya ada pulak manusia tak cerdik yang cuba memujuk diri kononnya diberikan kerusi lebih untuk pilihanraya.

Ok. akumintak maaf sebab kawan aku baru telepon ingatkan aku... Orang PAS bukan melayu ... aku terlup.. patutla dorang berangan bagai nak giler jadi wakil rakyat..

Orang PAS sebenarnya keturunan YAHUDI.. tu yang depa ni terlepas dari jadi mangsa penyingkiran DAP komunis.. sori .. sori...





Read more »

Sampai Kiamat pun Melayu Takkan Jadi Pemimpin DAP


Celaka! Celaka! Celaka!.. mungkin itulah atau lebih teruk kata-kata dalam hati calon-calon melayu yang bertanding bagi merebut jawatan anggota jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) pada Kongres Kebangsaan ke-16 DAP yang berlangsung semalam.

Mana tidaknya, selepas sanggup mengkhianati bangsa sendiri untuk menyertai parti komunis DAP dengan harapan akan menjadi pemimpin yang akan diberi kuasa dan seterusnya bebas untuk melakukan apa saja (faham-faham je lah ye..).

Cuba lihat pengakuan berani anak muda pengkhianat bangsa ini;

Dengan penuh semangat (gila kuasa) dia berkata-kata tapi keputusannya;

"Keputusan tersebut sekaligus membuktikan parti dominasi kaum Cina itu tidak memberi laluan kepada mana-mana calon Melayu termasuklah Zairil Khir Johari, yang berkhidmat sebagai Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng. Zairil memperoleh 305 undi manakala Lim meraih 1,576 undi." - Sinar Harian.

Dan ini buktinya;


Jawapan "Otai Komunis" kepada kegagalan calon melayu yang tidak dipilih berbunyi;

"Saya kecewa dengan keputusan ini, Zairil Khir Johari dan Ariffin S.M. Omar tidak dipilih. Ini bukan kerana DAP anti-Melayu tetapi 20 kerusi dalam CEC amat kecil,".

Hahaha.. mudah sungguh jawapannya untuk memujuk anjing-anjing kurap penjaga pagar rumah komunis itu. Apa kesudahannya?.. mereka bukan tak faham tetapi buat-buat tak faham dengan harapan diberi kerusi untuk bertanding dalam pilihanraya yang dah tak lama lagi ni..

dan sebagai kenangan akutitipkan nama-nama melayu bangang yang bertanding untuk menjadi pemimpin Cina DAP Komunis;

"Calon lain yang disingkir ialah Anggota Jawatankuasa DAP Pulau Pinang, Zulkifli Mohd Noor (216 undi), Senator Ariffin S.M Omar (748), Naib Pengerusi DAP Johor,Ahmad Ton (347 undi), Timbalan Pengerusi DAP Pahang Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (121), Pengerusi DAP cawangan Desa Manjung Solaiman Op Syed Ibrahim (98), Roseli Abdul Ghani (39) dan Harun Ahmad (28)."

Aku pun sebenarnya tak peduli pun tentang nasib anjing kurap pengkhianat bangsa yang ggal terpilih tu tapi aku rasa lucu bila beria-ia kononnya nak menjadi calon melayu yang menerajui parti komunis itu... dan yang lagi lucu, dorang ingat bodoh sangat ke CINA DAP tu nak bagi Melayu Bodoh yang sanggup mengkhianati bangsanya sendiri menjadi pemimpin mereka.

Bangsa sendiri pun mereka khianati inikan pula yang bukan sebangsa dengan mereka. hahahahah... Haakkkytuuiiii..!!!!







Read more »

Anjing Melayu Tak Terpilih Dalam Kepimpinan DAP - Bodoh!!! Sapa Suruh Jadi Anjing


Apa sudah jadi dengan bangsat bangsat melayu ni? 20 pemimpin tertinggi DAP yang terpilih hari ni langsung tak terpacul nama 2 bangsat keturunan Melayu ni.

Hina sangat rasanya bila sudah beria-ia menghina bangsa sendiri dengan memuji sepenuh jiwa KOMUNIS haram DAP tetapi sudahnya tidak terpilih langsung dalam kepimpinan tertinggi KOMUNIS itu.

Mana suara melayu dalam DAP yang kononnya parti berbilang bangsa?

Mana ada melayu.. yang ada hanyalah anjing kurap yang diberi makan nasi basi yang kemudiannya terhegeh-hegeh menjadi penjaga pagar dengan harapan kononnya akan menjadi anjing belaan di dalam rumah si KOMUNIS..

Teruskanlah menjaga pagar itu wahai anjing kurap dan teruslah berharap untuk menjadi ajing belaan... 


Read more »

15 December 2012

Polis Bergaduh Dengan Polis


Kumpulan pembangkang yang didalangi oleh Anwar Ibrahim kini berusaha keras untuk melaga-lagakan kepemimpinan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dengan tujuan untuk melemahkan institusi berusia lebih dua abad itu.

Portal-portal berita yang menerima dana daripada yayasan yang dinaungi oleh oleh penyangak matawang, George Soros, seperti The Malaysian Insider dan Malaysiakini, saban hari menerbitkan artikel yang menjadi gelanggang perbalahan antara pemimpin-pemimpin PDRM masa kini dan lalu.

Contoh jelas ialah kenyataan-kenyataan yang dipetik dari bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan dan bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK).

Kedua-dua portal berita tersebut kini giat membongkar cerita-cerita dan dakwa-dakwi lama membabitkan Musa dan Ramli semasa mereka memegang jawatan masing-masing.

Maka keluarlah pelbagai kisah 'dalam kelambu' dan berlakulah berbalas-balas kenyataan serta nafi-menafi semasa sendiri.

Masing-masing cuba menegakkan keadilan bagi diri masing-masing tetapi yang menjadi mangsa ialah institusi PDRM itu sendiri.

Inilah tujuan dan agenda sebenar portal berita yang mendapat dokongan kewangan daripada sumber-sumber Zionis antarabangsa iaitu melemahkan institusi kepolisian yang telah banyak berjasa menjamin keselamatan negara.

Ini terserlah semasa zaman darurat dan kebangkitan gerakan subversif komunis apabila Ketua Polis Negara dan Ketua Polis Perak gugur menjadi mangsa kekejaman golongan penentang itu.

Ini tidak termasuk beratus-ratus anggota polis yang terbunuh di tangan komunis semasa berjuang dan bertugas menjaga keamanan negara.

Antara institusi yang menjadi sasaran ialah institusi kepolisian kerana tanpa agensi penguatkuasa undang-undang yang kuat dan kredibel, sesebuah negara itu mudah dibolosi oleh musuh negara.

Kini saluran media pembangkang dijadikan landasan bagi mencapai objektif tersebut dan disebabkan itu sokongan dana asing datang mencurah untuk melaksanakan perancangan jahat mereka.

Di belakang semua yang berlaku tidak lain tidak bukan ialah Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Anwar tidak peduli jika negara terbakar dan hancur sekali pun asalkan beliau menjadi Perdana Menteri.

Terpahat di dalam dokumen-dokumen mahkamah semasa perbicaraan 1998 bahawa Anwar ketika menjawat posisi Timbalan Perdana Menteri telah menyalahguna kuasanya untuk memaksa pihak polis menukar beberapa butiran penting di dalam affidavit yang mensabitkan beliau dengan perlakuan jenayah liwat ke atas pemandu isterinya dan juga adik angkat beliau.

Apabila mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 15 tahun bagi kesalahan liwat dan salahguna kuasa beliau mendakwa PDRM telah dipergunakan dan pemecatannya adalah satu konspirasi politik.

Dalam minda Anwar, beliau adalah manusia suci yang mencecah status maksum yang tidak pernah meliwat sesiapa, tidak pernah mengambil satu sen rasuah atau satu saham malah satu inci tanah pun.

Hakikatnya seperti yang rakyat sedia maklum adalah sebaliknya.

Siapa tidak tahu betapa rapatnya Anwar dengan Ramli semasa kedua-dua berada dalam kerajaan.

Bukankah Ramli yang didakwa menjadi individu yang menjadi kroni dengan menyalurkan banyakmaklumat rahsia polis dan juga kerajaan kepada sahabatnya itu untuk dijadikan peluru politik oleh Anwar menyerang kerajaan?

Kini Ramli terus digunakan oleh Anwar untuk menyerang Musa yang sememangnya didendami beliau kerana bekas KPN itulah yang menjadi pegawai penyiasat kanan yang bertanggungjawab ke atas kes liwat bekas Menteri Kewangan itu.

Seperti mana yang dijelaskan oleh Musa, diminta hadir ke kediaman Anwar yang mahu tahu mengenai hasil siasatan kes liwat terhadap beliau.

Perbuatan Anwar tersebut tidak boleh dinafikan adalah satu kesalahan yang cuba mengganggu serta mempengaruhi penyiasatan polis.

Bagaimana pun, Musa berkata beliau hanya bertandang sekali sahaja ke rumah Anwar atas arahan orang nombor dua itu dan enggan menurut perintah seterusnya kerana menghidu wujud agenda politik disebalik tindakan itu.

Musa tahu bahawa Anwar akan terus berusaha membalas dendam terhadap kerajaan Barisan Nasional yang menyekat cita-citanya ke Putrajaya.

Oleh kerana itu bekas KPN itu sesakali tidak bersetuju dengan tindakan Anwar merancang siri demonstrasi dan perhimpun haram dengan membidas keras sebarang bentuk demonstrasi jalanan yang diadakan sebagai salah satu cara untuk menjatuhkan kerajaan.

ends






Read more »

12 December 2012

KAUM India Mengamuk Kuil Diroboh..


Pakatan Rakyat Haram mula menimbulkan huru hara dan cuba sekali lagi memperbodohkan kaum india dengan membawa mereka ke PUTRAJAYA kononnya untuk menuntut hak kerakyatan.

Apa yang sebenarnya berlaku hanyalah helah puak pakatan anak haram ini untuk menutup isu-isu penganiyaan mereka terhadap masyarakat India di Malaysia.

Pakatan Haram pernah berjanji pada 2008 tidak akan memusnahkan rumah ibadat bukan Islam. Apa sudah jadi? Cakap tak serupa bikin. Janji tinggal janji. Akhirnya rakyat yang merana.

Bukan satu tapi banyak sudah Kuil dan rumah ibadat bukan islam dirobohkan sepanjang tempoh pemerintahan Pakatan Anak Haram di Selangor.


Hari ini mereka membawa ramai orang yang kononnya pemilik kad pengenalan merah yang teraniaya untuk memohon hak kerakyatan.

Mengapa susuah payah berarak tengah pana dan diperbodohkan oleh pemimpin Pakatan Anak Haram?.. Borang dah isi ke belom? Tau ke tak pejabat JPN kat mana?..

Terdesak sungguh Pakatan Anak Haram untuk menakluk PUTRAJAYA.. kasihan kaum India dipermainkan lagi...

Read more »

#JHEVBANTUVETERAN : SENTIASA DIHARGAI, VETERAN ATM MENERIMA BANTUAN DARI JABATAN HAL EHWAL VETERAN (JHEV)



Tidak ada pihak yang mampu menyangkal jasa-jasa mereka yang pernah berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia. Jasa mereka yang pada negara sememangnya amat besar. Mereka ibarat tiang seri yang kukuh berzaman dalam mempertahankan negara 

Justeru itu mereka yang pernah berkhidmat atau kini bergelar veteran ATM perlu diberi penelitian yang besar – sebesar pengorbanan mereka pada negara. Ini amat besar ertinya kepada warga ATM dan kehadiran Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM atau JHEV ini membuktikan bahawa pahlawan kita sentiasa terbela nasib mereka kerana jasa dan perjuangan mereka yang tidak pernah luntur dan sentiasa berjuang.

JHEV memberi erti besar kenapa nasib-nasib veteran tertera. Kehadiran JHEV menjadi ukuran betapa penghargaan terhadap wira negara ini berterusan dan sentiasa dalam pengawasan kerajaan Malaysia untuk memastikan JHEV terus dapat bertindak sebagai penyentuh utama bagi membela nasib mereka yang kini bergelar veteran ATM.

Penubuhan JHEV adalah untuk menjadi “one stop center” bagi membantu veteran ATM dalam meneruskan kehidupan selepas bersara dari Angkatan Tentera Malaysia. JHEV memainkan peranan penting untuk membantu veteran ATM dalam semua isu termasuk sosio ekonomi dan bantuan segera yang melibatkan kebajikan mereka.
Sejak memulakan operasi rasmi pada tahun 2001, JHEV mula mengorak langkah menjadi sebuah jabatan yang mengambil sikap khusus untuk membantu bekas-bekas pesara ATM dalam menyediakan ruangan seluas mungkin untuk mereka memulakan hidup di luar kehidupan Angkatan Tentera Malaysia.

JHEV dalam melaksanakan tanggungjawab sedar bahawa perkara khususnya yang perlu dilakukan adalah untuk memastikan kedudukan sosio ekonomi pesara ATM terjamin. Mereka yang mahu mencari ruangan pekerjaan selepas tamat bekerja dengan ATM akan dibantu oleh JHEV. JHEV akan memulakan tugas utama dengan mengemukakan taklimat persediaan persaraan bagi menyiapkan warga ATM yang akan bersara berhadapan dengan cara baru pengurusan kehidupan mereka di luar angkatan tentera. Satu Bahagian di tubuhkan semata-mata untuk tujuan ini. Bahagian Latihan dan Penempatan (BLP) adalah bahagian yang akan memainkan peranan utama untuk menjadi perantara menjodohkan pekerjaan dengan warga veteran ATM di samping menyediakan program-program yang melibatkan penerangan kepada mereka yang melangkah keluar dari ATM dan menjadi veteran ATM. 

Tindakan ini perlu dilakukan sebelum seseorang itu melangkah menjadi veteran ATM serta terbuka kepada kehidupan baru di luar ATM. Usaha pertama adalah melengkapkan mereka dengan penjangkaan hidup di luar ATM agar mereka dapat diresapkan kepada budaya kehidupan baru di luar ATM. Sekiranya dilihat secara kasar JHEV menjadi pintu terakhir sebelum melangkah keluar dari ATM dan bergelar veteran dalam ATM. Peranan ini penting untuk membuktikan bahawa sentuhan JHEV kepada veteran ATM tetap wujud sebagai jabatan yang akan melihat dan membantu mereka di luar ATM.

Read more »

Guan Eng Tampar Muka Sendiri Kerana Malu..?


Lim Guan Eng anak kesayangan Penasihat DAP, Lim Kit Siang rupanya tidak senang duduk apabila Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak berjanji untuk membantu merealisasikan impian penduduk Pulau Pinang yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki rumah mampu milik.

Ternyata janji PM untuk menyediakan 20,000 unit rumah mampu milik melalui program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) memberi kesan yang agak mendalam sehinggakan memaksa Ketua menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP itu bingkas bangun dan melatah mempertikaikannya.

Menurut Guan Eng, tiada sebab untuk pengundi Pulau Pinang teruja dengan janji tersebut memandangkan soal pembinaan dan penyediaan rumah sememangnya sudah menjadi tanggungjawab Kerajaan Pusat yang diterajui BN.

Tapi pemimpin DAP itu lupa, isu perumahan bukannya terpikul di bahu Kerajaan Pusat semata-mata sebaliknya tanggungjawab sebenar menyelesaikan kemudahan perumahan untuk rakyat sepatutnya menjadi prioriti utama Kerajaan Negeri pimpinannnya lebih-lebih lagi bila memperkatakan keperluan golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Dengan adanya PR1MA, golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang bergaji sekitar RM2,500 hingga RM7,500 sebulan atau kombinasi gaji bersama suami dan isteri dalam lingkungan tersebut akan berpeluang memiliki rumah sendiri yang berharga antara RM100,000 hingga RM400,000 yang lebih selesa.

Malah lebih menarik lagi jika harga pasaran sesebuah rumah itu nilainya mencecah RM500,000 namun melalui PR1MA harga yang ditawarkan jauh lebih rendah, hanya sekitar RM300,000 atau lebih sedikit.

Ini baru betul dan kena caranya membantu meringankan beban rakyat dan bukannya mengikut kaedah sekarang yang diamalkan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang yang hanya mendahulukan kehendak pemaju perumahan yang hanya memfokuskan selera orang-orang kaya sahaja.

Hatta perumahan kos rendah untuk rakyat marhaen pun langsung tidak mendapat perhatian Kerajaan Pulau Pinang yang ditadbir oleh Ketua Menteri yang berkiblatkan Singapura itu.

Mujur jugalah Kerajaan Pusat prihatin dengan permasalahan rakyat, dengan demikian ada jugalah sekurang-kurangnya 70 Projek Perumahan rakyat (PPR).

Tapi biasalah, sudah adat DAP selaku parti pembangkang di peringkat Pusat untuk mempertikaikan apa sahaja idea dan projek pembangunan yang dibawa oleh Kerajaan Pusat pimpinan BN.

Sementelah lagi bila mana Kerajaan Pusat tampil memenuhi impian golongan pendapatan rendah dan sederhana, jadi tentulah Guan Eng sukar untuk menutup kerisauaannya takut kehilangan undi golongan tersebut kelak.

Nak diharapkan kerajaan DAP Pulau Pinang membantu pelbagai golongan rakyat ini semua, jenuhlah menunggunya. Tunggu kucing tumbuh tanduk pun takkan kelihatan walau satupun projek perumahan mampu milik untuk golongan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana.

Read more »