Sejak 13 Tahun, Dr M Menipu Rakyat Untuk Menjatuhkan Anwar


Tidak ada peristiwa yang lebih tepat untuk mentakrifkan Malaysia daripada peperangan yang berterusan antara Anwar Ibrahim dan Mahathir Mohamad. Pertelingkahan mereka telah membentuk lanskap politik negara sejak tahun 1998.Pelbagai kiasah telah dimuatkan termasuk ‘character assasination’ paling keji, kemerosotan badan kehakiman, integriti pasukan polis yang tercalar dan pengongkongan media oleh kerajaan yang memerintah. Kesan-kesan persengketaan ini akan terus menentukan haluan negara untuk bertahun-tahun yang akan datang.

Sehingga kini, punca perbalahan tersebut masih diselubungi misteri. Menjelang pertengahan tahun 1990-an, ia telah menjadi jelas bahawa ancaman yang paling serius kepada kuasa Mahathir ialah kaliber dan kepimpinan timbalannya. Mungkin kerana dia mula merasai Anwar sudah mula menjauhkan dirinya dari Mahathir, lebih menyerlah dari segi pegangan agamanya dan menampakkan dirinya tidak menyukai sekatan ke atas kebebasan awam yang telah menjadi lambang pemerintahan Perdana Menteri Mahathir.

Namun begitu, Mahathir terus melantik Anwar sebagai penggantinya sehinggalah hubungan mereka betul-betul retak semasa krisis kewangan Asia. Pada Perhimpunan Agung UMNO pada tahun 1998, penyokong kuat Anwar, Ahmad Zahid Hamidi, mengkritik kerajaan kerana tidak melakukan secukupnya untuk memerangi rasuah dan kronisme. Maklum balas adalah tidak ketara tetapi kesannya amat ketara.

Berminat dalam hal ekonomi

Mahathir mula berminat dalam polisi ekonomi Malaysia dan Anwar mendapati dirinya semakin dipinggirkan. Pada 2 September, dia dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, dan segera diusir keluar dari UMNO. Tiada sebab diberikan bagi pemecatan itu, namun, media telah membuat spekulasi bahawa ia berkaitan dengan dakwaan salah laku seks yang diedarkan di dalam “surat layang” pada perhimpunan agung ’98.

Oleh kerana lebih banyak tuduhan-tuduhan jahat yang timbul, penyokong Anwar membalas dengan mengadakan perhimpunan jalanan besar-besaran yang jelas menunjukkan siapa rakyat Malaysia lebih mahukan untuk memimpin mereka. Tidak hairanlah bahawa pada 20 September, Anwar ditangkap dan diletakkan dalam tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Sekali lagi, tiada sebab yang jelas telah diberikan bagi pemecatan Anwar, namun rakyat dibuat untuk mempercayai bahawa ia adalah disebabkan oleh dakwaan salah laku seks semasa perhimpunan agung dan ini datang dari media yang dikawal oleh kepimpinan UMNO.

Kali ini buku 50 dalil Kenapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM telah diedarkan dan ia mengandungi penerangan dakwaan serta tuduhan rasuah terhadap Anwar. Buku ini telah ditulis oleh Khalid Jafri, bekas editor akhbar Utusan Malaysia dan bekas ketua editor majalah yang gagal, Harian Nasional kedua-duanya dikawal oleh kerajaan.

Anwar mendapat injunksi mahkamah untuk menghalang pengedaran buku dan memfailkan tuntutan mahkamah terhadap penulis kerana memfitnah. Polis mendakwa pengarang buku dengan penyebaran berita palsu yang berniat jahat. Antara dakwaan di dalam buku ini adalah bahawa Anwar adalah lelaki homoseksual. Pihak polis telah diarahkan oleh Mahathir untuk menyiasat kebenaran dakwaan-dakwaan buku ini.

Ironinya, walaupun penulis didakwa kerana menyiarkan berita palsu, intipati buku disiasat seolah-olah ia adalah benar. Namun, siasatan telah dijalankan dan ini membawa kepada perbicaraan mahkamah yang paling kotor yang dikenali sebagai Liwat I pada tahun 1998, yang juga melahirkan sekuel pada tahun 2008 – Liwat II.

Tiada satu pun yang di atas boleh berlaku tanpa pengetahuan Mahathir. Dan sesungguhnya, sedikit- sebanyak dia bertanggungjawab untuk membenarkan perpecahan berlaku didalam parti UMNO dan masyarakat Melayu dan menyebabkan kekacauan di dalam negara ini.

Menarik juga jika diperhatiankan sebab awal berlakunya krisi ini seolah-olah berkait rapat dengan cara Anwar – sebagai Menteri Kewangan – menguruskan krisis kewangan negara.

Kawal lwn liberal

Semasa krisis kewangan Asia pada tahun 1997, Anwar menyokong Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan World Ban dalam pelan pemulihan ekonomi. Beliau juga dimulakan pakej penjimatan yang memotong perbelanjaan kerajaan sebanyak 18%, seperti memotong gaji menteri dan projek-projek utama yang tertunda. “Projek-projek Mega”, yang telah menjadi asas kepada strategi pembangunan Mahathir, banyak disekat.

Walaupun banyak syarikat Malaysia yang bakal menghadapi kebankrapan, Anwar menyatakan: “Bail out tidak akan berlaku dan mana-mana bank akan dibenarkan untuk melindungi diri mereka dan kerajaan tidak akan campur tangan.” Anwar menyokong pendekatan pasaran bebas, termasuk pelaburan asing dan liberalisasi perdagangan.

Mahathir sebaliknya menyalahkan spekulator mata wang seperti George Soros dan menyokong kawalan mata wang yang disokong dan peraturan yang lebih ketat daripada pelaburan asing. Ia adalah jelas bahawa dia telah tidak gembira apabila pada tahun 1998, Newsweek magazine menamakan Anwar “Asian of the Year”. Ia merupakan satu tamparan hebat kepada Mahathir, yang menganggap dirinya seorang pemimpin yang hebatt, berpandangan jauh dan berkebajikan.

Pada akhir tahun itu, pertelingkahan di antara Anwar dan Mahathir menjadi hebat semasa Perhimpunan Agung UMNO yang diadakan empat tahun sekali. Sayap Pemuda UMNO, yang diketuai oleh sekutu Anwar iaitu Ahmad Zahid Hamidi, memberi isyarat bahawa ia akan memulakan perbahasan “kronisme dan nepotisme”.

Mahathir membalasnya, dengan memecat Anwar dan mengisytiharkan timbalannya itu “ejen barat”. Beliau memberi amaran bahawa Anwar akan menjatuhkan Malaysia jika IMF dibawa masuk. Krisis antara 2 lelaki ini disebabkan oleh yang Mahathir yang lebih gemar akan ekonomi yang terkawal manakala Anwar menyokong liberalisasi ekonomi.

Hidup dalam penipuan sejak 13 tahun

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, lebih tepat lagi,13 tahun, Mahathir telah hidup didalam mimpi bahawa dengan menolak bantuan IMF, Malaysia telah melalui krisis kewangan tahun 1998 yang lebih baik daripada orang-orang yang telah menerima bantuan.

Sedih sekali bahawa ia adalah tanggapan palsu – nayta sekali, setelah dibongkar PKR, Mahathir rupa-rupanya telah mendapat bantuan kewangan dari IMF selepas pemecatan Anwar Ibrahim pada tahun 1998.

Jika benar, ia akan menunjukkan Mahathir sebagai munafik kerana mencerminkan dirinya lebih baik dari lembaga IMF, dan walaupun menghina George Soros, yang sebenarnya tidak sedikit pun membalas Mahathir. Namun, Mahathir sendiri tidak pernah teragak-agak untuk menyelar mereka.

Melalui dokumen Bank Dunia yang didedahkan oleh PKR pada awal minggu ini, ia menunjukkan bahawa selepas pemecatan Anwar, pentadbiran Mahathir telah menjalankan rancangan Anwar. Mahathir mendapat bantuan kewangan daripada organisasi yang sebelum ini ia telah disifatkan sebagai syaitan itu secara rahsia.

Dan ini menimbulkan soalan, siapa pula yang berdusta, atau pembohong yang lebih besar? Adakah rakyat Malaysia telah ditipu hidup-hidup oleh UMNO dan Mahathir? Adakah kita semua telah di ‘brainwash’ untuk mempercayai bahawa kerajaan UMNO-BN bersimpati dan mementingkan rakyat semasa ia ingin menghancurkan pembangkang?

Sehingga Mahathir boleh mengemukakan bukti yang menfikan semua ini, kita hanya boleh bergantung kepada maklumat yang datang terus dari laman web Bank Dunia, dan ini menunjukkan bahawa Mahathir telah meminjam dana, walaupun beliau enggan mengakui dan mencanangkan pada dunia bahawa dia menyelamatkan Malaysia tanpa menggunakan satu sen daripada wang “agen asing”.

Terkini, yang keluar dari Mahathir adalah bahawa pinjaman itu telah telah diambil oleh Anwar ketika beliau Menteri Kewangan. Kemudian dia dipecat dan masih menggunakan pinjaman itu pula? Jika pinjaman itu berguna ke Malaysia, Anwar perlu diberi ganjaran dan pujian. Tetapi sebaliknya, Anwar yang disifatkan sebagai syaitan dan dipenjarakan.

Pada usia 86, tidak Nampak seperti Mahathir mahu berdamai. Atau mungkinkah telah terlambat, kerana sejak tahun 1998 dahulu dia sudah terlalu banyak menipu untuk menerima keampunan – daripada Tuhan mahupun kemaafan dari rakyat senegaranya selama 13 tahun!

Dicopy dan paste dari : http://anwaribrahimblog.com/2011/12/23/sejak-13-tahun-dr-m-menipu-rakyat-untuk-menjatuhkan-anwar/

10 comments:

Anonymous said...

i'm not dr M supporter but this article is totally bullshit!

Servant of God said...

My God... the stupidity and the lies of this article are unbelievable...

Anonymous said...

Artikel bodoh dr penyokong mad jubur.
Gila babi punya artikel

Anonymous said...

Yes I agree!!!

This Blog GOBLOG is Bull/Chicken/Pig/Human Shit!!

I dont understand why all this Chicken Shit brain keeps pin pointing Tun M when AHJibNgok is the one that needs to proof that he is innocent!!

Nothing but a Chicken Shit Blog.... Goblog!!!!

Anonymous said...

My advice to you Bullshit Blog is to go and get an honest living and stop all this pea brain nonsense!!!

Anonymous said...

Blog kebodohan terlampau.

Anonymous said...

anak siapa penulis ini ?

Anonymous said...

anwar masuk penjara kes yang sama dalam 2 zaman pemerintahan. satu zaman mahathir satu zaman najib. 2 kali bai.

takkanlah pisang berbuah dua kali.

Anonymous said...

sebAB tu la ramai org tolak PgayR/.....xpayah tengok jauh2 cukup baca atau lepak ngan geng2 PKR dah boleh kesan sangat "brainless"

kalau geng2 ni jadi menteri atau PM...jangan kata RM2.6 billion...rasanya habis dengan rakyat jelata sekali depa juai!

orang bongok akan guna jalan penyelesaian paling bongok untuk atasi apa2 masalah!

PKR, DAP is true LOSER!

Anonymous said...

Artikel pancing dedak dari najib namanya nie.....kot2 ade imbuhan kn...puihhhhh