Kalimah Allah Dalam Sudut Pandang Saiful Zaini Mohd Bokhari



Khalimah Allah dan bibble dlm bahasa melayu (dlm konteks Semenanjung Msia)

Isu ini kembali hangat selepas isu serbuan JAIS dan cadangan DAP menggubal undang2 negeri. Sebenarnya isu ini akan terus hangat kerana kita umat Islam Melayu berpecah belah. Kenapa sekarang? Musuh Islam seperti mendapat "undangan" utk terus memecah belahkan perpaduan Ummah. Salah kite sendiri sebenarnya.

Pope Benedict sendiri sebelum die bersara (pope yg pertama bersara dlm 600 tahun sejarah), dimana Vatican terpaksa mengeluarkan kenyataan Pope menggunakan "May Al Rab (not Allah) Bless You" dlm perucapan beliau dlm bahasa Arab. (Cuba buat research here).

Terfikir dibenak ini kenapa Vatican terpaksa mengeluarkan kenyataan rasmi begitu. Mungkinkah Vatican risau kekeliruan masyarakat Kristian dan Catholic seluruh dunia?

Ini masalah saya, bila mana dikalangan masyarakat Kristian, "kita guna Al Rab dan BUKAN ALLAH. Dan bile dikalangan negara2 Islam terutama di Nusantara, 'kita guna perkataan Allah". PELIK BUKAN?

6 tahun saya diperantauan di UK dan US, tidak pernah sekali pun saya mendengar khalimah Allah digunapakai baik di surat khabar, majalah mahupun special TV channels. Kenapa?

Kristian sampai di Semenanjung sejak Portugis walaupun gerakan Kristian bergerak lebih pesat semasa Belanda, dalam KONTEKS SEMENANJUNG MALAYSIA. Saya TIDAK PERNAH dengar sehingga Akhir2 ini isu pengunaan khalimah Allah dan Bibble dlm bahasa Msia dituntut hebat digunakan oleh Gereja (dlm konteks Semenajung Msia). 

IF IT IS TRUE THAT KHALIMAH IS CRUTIALLY IMPORTANT, WHY SUCH IMPORTANCE IS ONLY EMPHASIZED NOW? WHY IS IT SO IMPORTANT NOW SOMETHING THAT IS NOT SO IMPORTANT BEFORE?

KENAPA PENTING SANGAT SEKARANG PERKARA YG TAK PERNAH PENTING SEBELUM INI? 

Dlm konteks semenanjung msia. Betul ke Cina dan India Kristian mahu menggunakan bibble bahasa melayu? Sedangkan saya merasakan sekiranya Subjek Bahasa Melayu bukan subjek WAJIB, ramai yg horey tepuk tangan.

Utk adil, saya ingin menyatakan dari feedbacks dari kawan2 yg beragama kristian dan catholics ramai yg sebenarnya TIDAK KESAH, yg adanye segelintir paderi2 seperti Paderi Lawrence etc yg terang keras kepala. Dicampurkan pulak ade puak2 DAP yg menyokong. Dan yg paling bangang ade pulok golongan liberal seperti Marina Mahadhir termasuk golongan yg kononnya mempertahankan Islam yg "angguk2 saja".

PERSOALANNYA KENAPA PERKARA INI SEMUA BERLAKU SEKARANG?

JAWAPANNYA SEBENARNYA TERLETAK DI TANGAN UMMAH MUSLIM NEGARA NI...

RENUNG2KAN SELAMAT BERAMAL...

-Saiful Zaini Mohd Bokhari

1 comment:

Max said...

Setuju kalimah "Allah" hanya untuk agama Islam. Penggunaan kalimah "Allah" oleh gereja-gereja di Sabah dan Sarawak adalah lebih merupakan taktik mereka untuk mengelirukan masyarakat. Mereka cuba untuk membawa idea ini ke Semenanjung dengan menjustifikasikan penggunaannya adalah tidak eksklusif bagi agama Islam. Mereka berharap dapat menormalkan penggunaan kalimah Allah untuk penyebaran agama Kristian di seluruh Malaysia. Secara perlahan-lahan mereka merangka untuk meliberalkan akidah umat Islam.