Isteri Cemburu & Timbalan Berpaling Tadah Punca Kematian Osama Bin Laden


Osama bin Laden.


RAWALPINDI (Pakistan): Osama bin Laden dikatakan menghabiskan hari-hari terakhir hidupnya sebagai seorang yang nyanyuk serta berada dalam keadaan yang bercelaru malah terbunuh kerana dikhianati oleh isterinya yang cemburu serta timbalan yang berpaling tadah iaitu Ayman al-Zawahiri.

Maklumat ini didedahkan oleh bekas jeneral angkatan tentera Pakistan, Brigadier Jeneral Shaukat Qadir yang telah diberikan akses untuk memasuki rumah persembunyian Osama oleh ejen-ejen perisikan Pakistan.

Jeneral Shaukat mendedahkan bahawa beliau telah menghabiskan masa selama lapan bulan untuk menyiasat Osama. Dan beliau telah diberi akses untuk menemui Osama oleh kerana hubungan baiknya dengan PanglimaTentera Darat Pakistan, Jeneral Ashfaq Kayani.

Bekas Brigadier Jeneral itu juga mendedahkan bagaimana pihak berkuasaPakistan menggunakan ejen perkhidmatan rahsia mereka iaitu Inter-Services Intelligence (ISI) untuk menyoal siasat isteri-isteri Osama.

"Al-Qaeda sebenarnya telah membuat keputusan untuk mengenepikan Osama sejak tahun 2003 lagi setelah mendapati Osama menjadi semakin nyanyuk iaitu kesan yang dihadapinya akibat sejenis penyakit pada saraf dalam otak.

“Penyakit yang dihadapinya itu juga telah menjadikannya seorang yang berfantasi dan ini menyebabkan timbalannya sendiri iaitu Ayman al-Zawahiri merancang untuk menghapuskannya," kata Shaukat sepertimanayang dilaporkan oleh agensi berita AFP.

Rumah setinggi tiga tingkat yang dikatakan sebagai tempat persembunyian Osama bin Laden di Abbottabad dimusnahkan.

Osama telah terbunuh dalam satu serangan mengejut oleh komando-komando Amerika dalam satu operasi sulit pada 2 Mei 2011.

Serangan itu dilakukan tanpa memaklumkan kepada pihak berkuasa Pakistan.
Pada 25 Februari lalu, pihak berkuasa Pakistan telah memutuskan untuk memusnahkan kediaman sulit Osama yang didiaminya selama lima tahun tanpa disedari oleh masyarakat sekeliling.

Menurut Shaukat, beliau telah menggunakan rangkaiannya semasa berkhidmat di dalam tentera untuk menjejaki Osama termasuk memasuki kawasan berbahaya di sempadan Afghanistan yang tidak dikawal oleh undang-undang.

Shaukat bersara dari perkhidmatan tentera pada tahun 1998.

Jelas Shaukat lagi, Osama bergerak secara sulit dari beberapa tempat persembunyiannya di Utara Pakistan sebelum Al-Qaeda memutuskan pekan Abbottabad di pinggir Rawalpindi sebagai tempat yang paling sesuaiuntuk dijadikan rumah persembunyian tetapnya.

Mereka kemudiannya telah membina sebuah banglo dengan pagar dinding yang tinggi untuknya, dua orang isterinya dan anak-anaknya.

Di kediaman baru itu, Osama tinggal di sebuah bilik besar di tingkat tiga dengan isteri mudanya, Amal Abdulfattah, seorang warga Yemen yang dikahwininya pada 1999.

Bersama Amal, kata Shaukat, Osama mempunyaidua orang anak yang dilahirkan di Abbottabad.

Shaukat berkata, selama beberapa tahun, Osama dan isteri-isterinya itu tinggal sebumbung tanpa sebarang masalah sehinggalah Mac tahun lalu apabila isteri pertama Osama, Khairia, seorang warga Arab Saudi tiba di Abbottabad.

Osama dan Khairia hidup terpisah sejak 2001.

Pada masa itu, menurut Shaukat, Khairia telah melarikan diri dari Afghanistan ke Iran dan tidak mengikuti Osama dan isteri-isterinya yang lain melarikan diri ke Pakistan.

Shaukat berkata, pihak berkuasa Iran membebaskan Khairia pada tahun 2010 dan dia hidup bersama puak Al-Qaeda di Afghanistan sebelum dibawa oleh Al-Qaeda untuk menemui Osama di Pakistan.

Paparan video yang disiarkan secara eksklusif oleh ABC News pada 2 Mei 2011 yang menunjukkan bahagian sebuah bilik di dalam rumah yang dipercayai didiami oleh Osama bin Laden sebagai tempat persembunyiannya. Pemimpin al-Qaeda ditembak mati pada hari berkenaan.

Dan dua bulan selepas kedatangan Khairia di Abbottabad, komando-komando Amerika menyerbu rumah persembunyian Osama danmembunuhnya.

Shaukat percaya, Khairia lah yang mengkhianati Osama dengan bantuan orang kepercayaan Osama sendiri yang berpaling tadah.

"Segala-galanya bermula sebaik sahaja Khairia tiba dari Afghanistan. Semua orang bermasalah dengan dia. Sebelum dia tiba, dua lagi isteri Osama hidup bersama tanpa masalah tetapi berubah apabila dia tinggalbersama mereka,” kata Shaukat.

Salah seorang anak Osama bernama Khalid (yang dilahirkan oleh seorang lagi isteri Osama dari Saudi) mengesyaki sesuatu tentang Khairia dan memberi amaran kepada bapanya.

“Dia (Khalid) menyatakan kebimbangannya tentang keselamatan Osama kepada ayahnya sendiri tetapi Osama hanya menjawab jadilah apa nak jadi...” kata Shaukat.

Bagaimanapun Osama cuba memujuk isteri-isterinya yang lain agar melarikan diri demi keselamatan mereka sendiri tetapi mereka enggan.

Menurut teori konspirasi Shaukat, Al-Qaeda sendiri memperalatkan Khairia sebagai umpan kepada Amerika untuk menjejaki Osama.

Pihak Amerika akhirnya berjaya memintas panggilan-panggilan telefon Khairia dan menjejaki panggilan itu ke rumah persembunyian Osama.

Dan mereka akhirnya datang bukan untuk menangkapnya tetapi untuk menghapuskannya.

Sumber: http://mstar.com.my/mingguan/cerita.asp?file=/2012/3/9/mstar_mingguan/20120309214928&sec=mstar_mingguan

No comments: