MUZIUM KUALA SELANGOR TERBAKAR

"KUALA SELANGOR: Muzium permainan tradisional rakyat di Bukit Malawati, di sini terbakar, 8 pagi tadi dipercayai akibat litar pintas di suis utama bangunan berkenaan.

Api bagaimanapun berjaya dikawal sejam kemudian dan kerosakan hanya membabitkan 50 peratus bumbung bangunan dan barangan kecil sahaja."




Di atas tadi adalah laporan berita daripada Portal Berita Harian bertarikh 15 Jun 2011 mengenai kebarakan yang berlaku di bagunan muzium tersebut. [KLIK SINI]

Hingga hari ini sudah lebih 3 tahun 5 bulan kejadian tersebut berlaku namun usaha untuk membaikpulih bangunan tersebut masih gagal dilaksanakan.

Menurut salah seorang pegawai muzium yang aku temui berkata, lebih 100 ribu pengunjung setahun dicatatkan mengunjungi Muzium Sejarah Kuala Selangor dan jumlah itu juga pasti mengunjungi Muzium Permainan Tradisional Rakyat di atas Bukit Melawati jika ia boleh beroperasi.

Kegagalan membaikpulih muzium tersebut dilihat sebagai satu kelemahan besar Kerajaan Negeri Selangor dan kerana itu Kuala Selangor khasnya dan Negeri Selangor telah mengalami kerugian yang maha besar dari sudut impka pelancongan.

Pengunjung yang datang dari luar negara hanya dapat melihat bangunan yang pagarnya berkunci tanpa dapat membawa balik cerita dan pengetahuan tentang permainan tradisional Orang Malaysia akibat daripada kebodohan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor ketika ini.

Akibat daripada itu, Kuala Selangor yang dulunya terkenal dengan "Lotong" dan "Bukit Melawati" sudah taiada lagi.

Sebaliknya Kuala Selangor kini lebih pula dikenali dengan "Cendol Bakar" dan Karipap Gergasi atau King Kong" yang dipoluparkan oleh peniaga tepi jalan di Kuala Selangor.

Bayangkan kalau tiada peniaga tersebut, adakah orang boleh sebut KUALA SELANGOR?

Jadi tukarkan saja nama "KUALA SELANGOR INDAH DAN BERSEJARAH" kepada "KUALA SELANGOR CENDOL BAKAR DAN KARIPAP GERGASI KING KONG".

Berikut saya sertakan petikan kenyataan Jabatan Bomba dan Penyelamat melalui Facebook mereka sejurus selepas kejadian kebakaran tersebut:

"Muzium Permainan Tradisional Rakyat di Bukit Malawati di sini, rosak setelah terbakar yang dipercayai berpunca akibat litar pintas pada suis utama bangunan itu hari ini.

Kebakaran bermula pukul 8 pagi itu mengakibatkan kerosakan hampir 70 peratus bumbung bangunan namun semua artifak dan kelengkapan berjaya diselamatkan hasil kepantasan kakitangan muzium memadamkan api menggunakan alat pemadam.

Ketua Muzium Kuala Selangor, Rizal Mohd. Janah berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kebakaran itu daripada kakitangan muzium pada pukul 8 pagi.

"Seperti hari biasa kakitangan kami akan menyalakan lampu bangunan dan menjalankan kerja pembersihan sebelum muzium dibuka kepada pelawat pada pukul 8.30 pagi.

"Seorang kakitangan tiba-tiba terlihat asap di bahagian suis utama dan terus menghubungi pihak bomba sambil berusaha memadam api menggunakan alat pemadam di bangunan itu," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, api bagaimanapun terus marak hingga mencecah bahagian bumbung kerana bangunan itu diperbuat daripada kayu.

Penolong Penguasa Bomba, Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Selangor, Sabri Shamsudeen berkata, seramai 17 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Selangor, Bestari Jaya dan Tanjong Karang bergegas ke tempat kejadian.

Katanya, pihaknya menerima panggilan pada pukul 8 pagi dan api berjaya dikawal setengah jam selepas itu.

"Masalah pili bomba yang jauh dari lokasi kejadian menyebabkan kerja memadam api sukar tetapi pihak bomba bertindak pantas memadamkan kebakaran dengan kekuatan tiga jentera bomba," katanya..."

bersambung.......

1 comment:

Anonymous said...

Dear All MCA Members in respect,
That Yip Kum Fook of head Gombak and Yip Jiun Hann MCA Youth chief Gombak or father and son trying to grab the High Committee MCA party on this December
We hope that members of MCA party considering profuse, please not vote to people have two faces because their behaviour are very bad for Chinese community in Malaysia.
They used the power politic to cheating female, destroying others family , until the money SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, DESA JAYA, KEPONG, KL ,and dare swallow money of Buddhist temple and Indian temple land in Taman Daya he was burning to getting rich for own greed.
If this kind of opportunist groups supported the MCA party and we believe that this MCA party will not grown forever.
SAMNAK SAMBODHI COMMITTEES