Azmin Ali Punca Rakyat Selangor Mati

"... Isu denggi, walaupun ada kesannya kepada masyarakat, tetapi ia bukan tanggungjawab kerajaan negeri sepenuhnya.

Selain soal kesihatan merupakan tanggungjawab kerajaan pusat, apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan negeri hanyalah memastikan kebersihan persekitaran untuk mengelakkan nyamuk aedes membiak.

Meskipun demikian, tugas kerajaan negeri juga terhad. Dalam banyak kes, denggi juga merebak kerana kecuaian penduduk sendiri mengenai kebersihan dengan membiarkan air bertakung dalam bekas pasu, tayar buruk, tin dan sebagainya." - Selangorkini


Lidah rasmi Kerajaan Negeri Selangor, Surat Khabar Online Menteri Besar Selangor menyalahkan penduduk kerana membiarkan air bertakung hingga menyebabkan kematian.

Sepanjang masa berlalu dalam Azmin dan barisan pemerintahan Pakatan Rakyat di Selangor menyaksikan mereka asyik sibuk dengan bergaduh dan merampas kuasa. 

Azmin dan pimpinan Pakatan Rakyat menghabiskan terlalu banyak masa merangka "Langkah Kajang" untuk menjatuhkan kepimpinan Khalid Ibrahim yang mereka lantik sebelum ini tetapi tidak mampu merangka pelan khusus untuk menangani Wabak Denggi sepanjang mereka mereka memerintah Selangor selepas merampasnya dari kerajaan BN.

Kerajaan Azmin sebaliknya membidas Noh Omar kerana memperbesarkan perkara ini yang dianggap remeh dan tidak sensasi seperti rasuah dan penyalahgunaan kuasa rekaan mereka. Sensasinya cerita tersebut hingga  Khalid Ibrahim tumbang tanpa mereka membuktikan salahlakunya.

Hari ini mereka mangatakan "Wabak Denggi" ini tidak penting. Ibu bapa yang anaknya mati kerana wabak ini dinafikan hak kerana yang membunuh anak mereka itu sebenarnya adalah mereka sendiri.


Lihat statistik terkini kes denggi seluruh negara dan lihat pula Negeri Selangor yang berada di tempat pertama dengan jumlah kes harian sebanyak 208 kes dan terkumpul sebanyak 43,460 kes.

Tidak ada satu negeri pun yang mencapai jumlah 3 angka kes harian selain selangor dan adakah ini salah kerajaan pusat?


Lihat Kawasan Hotspot Wabak yang merupakan lokasi yang telah berlaku wabak berpanjangan melebihi 14 hari dan dimanakah lokasinya?

Apa peranan Majlis daerah dan Majlis Bandaran yang ada dalam Selangor?

Sampah sarap, longkang tersumbat projek terbengkalai, persekitaran yang tidak diselenggara dan berbagai lagi tugas yang sepatutnya dibuat oleh Kerajaan Negeri tetapi yang salah adalah kerajaan pusat.

Noh Omar membawa masalah ini ke depan kerana ianya berada di tahap yang sungguh membinmbangkan. Negeri yang kaya, moden tercemar imejnya hanya kerana kegagalan kerajaan negerinya mengurangkan masalah denggi.

Hari ini pakatan Rakyat terus bergolak dan Azmin pula terpaksa berlakon siang dan malam untuk memenangi hati ahli parti tetapi yang berada dalam bahaya dan nyawa bakal melayang adalah Rakyat Selangor yang tidak berdosa.

Rujuk : Selangorkini




No comments: