Menteri Kebajikan Myanmar Terima Barang Bantuan Misi Flotilla


Yangon: Lebih 500 tan barang bantuan yang dibawa Misi Food Flotilla for Myanmar diserahkan kepada kerajaan Myanmar melalui Menteri Kebajikan mereka hari ini.

Ketua misi, Datuk Seri Abdul Azeez Rahim berkata, Kerajaan Myanmar akan berkerjasama dengan Pejabat Kedutaan Besar Malaysia untuk menghantar barangan bantuan kepada masyarakat Islam rohingya di Sittwe, wilayah Rakhine.

Azeez berkata, bantuan beras sebanyak 300 tan bas, 50,000 cup mee segera, 12,00 0 botol air mineral dan juga 10,000 kit kebersihan akan diagihkan dan diharap dapat dimanfaatkan oleh masyarakat Rohingnya di sana.

"Sekarang ni kita muat naik ke atas lori dan akan dibawa menggunakan tongkang ke Sittwe yang dijangka akan mengambil ambil masa 3 hari bermula hari ini," kata beliau.

Menurut Azeez lagi, kapal flotilla akan belayar ke Chittagong 12.15 tengahari ini untuk mengagih-ngagihkan lebih 1800 tan barang bantuan kepada 3 buah kem yang menempatkan lebih kurang 100,000 pelarian Rohingya daripada Maungdaw yang berada disitu.

Beliau juga berkata akan cuba meneruskan misi ini sehingga ke Teknaf untuk memberikan bantuan makanan kepada pelarian yang berada di tepi-tepi jalan dan tepi laut yang mendirikan khemah disana.

Azeez dalam sidang medianya meminta seluruh rakyat Malaysia terus mendoakan keselamatan seluruh sukarelawan yang akan belayar 3 hari lagi yang mana dijangka sampai di Chittagong pada 13 haribulan nanti.

Mengulas mengenai protes yang dilakukan di beberapa tempat di Myanmar, beliau berkata ia bukanlah masalah besar kerana mereka hanya kumpulan kecil sebaliknya pujian harus diberikan kepada Kerajaan Myanmar yang komited sudi menerima barangan bantuan dan meluangkan masa hampir 2 jam untuk menjayakan misi ini di negara mereka.

















1 comment:

Anonymous said...

Please share and forward to all friends

We would like to inform everyone about YIP KUM FOOK, president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong, YIP KUM FOOK has never embarrassed people about him always lying, cheating, insulting Buddhist teachings, etc.

Recently a lot of people are talking about his character, before this he was a truck driver who sends furniture everywhere, then he studied law courses at some universities but we don’t know he studied courses or not because he doesn’t know law, he deceives people. everywhere. and how lawyers can deceive people without fear of the law

Hope everyone should care about this name YIP KUM FOOK (LAWYER OR MCA GOMBAK CHAIRMAN AND PRESIDENT OF SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE), also needs to be shared and forwarded to all. If you make a mistake, you will lose everything, this man or YIP KUM FOOK is very dangerous and his son (YIP JIUN HANN) is also the most dangerous.

By KOK MENG, KEPONG
Translated by Dr. Chew