Timbalan Ketua Bahagian UMNO Serang Menteri

Kisah  Timbalan Ketua Umno Bahagian di negeri ini yang mendesak Menteri Komunikasi dan Multimedia, Dato’ Seri Ahmad Shabery Cheek memohon maaf dan menarik kembali kenyataan beliau yang dianggap menafikan peranan Timbalan Ketua Umno Bahagian sudah menjadi perbualan hangat dan kecoh diperkatakan dalam portal dan blog.

Aku sendiri hari ini meletakkan “SEKETUL” artikel yang aku petik dari sebuah portal yang melaporkan kejadian yang berlaku petang tadi dimana sebuah sidang media diadakan oleh mereka bagi meluahkan apa yang terbuku dihati mengenai kenyataan Menteri tersebut.

Tujuan aku bukan nak menyalahkan sesiapa sebaliknya mahu memaparkan sebuah kisah “SERIUS” dalam penyatuan sebuah Organisasi yang dipanggil UMNO dimana perbalahan dalamannya bertambah parah menurut usianya yang kian bertambah.

Media maya dalam arus moden memainkan peranan yang sentiasa tidak disangka-sangka.

Kembali kepada kejadian petang tadi, aku tertarik dengan penjelasan Dato Jamal selaku Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar yang menjelaskan bahawa apa yang dikatakan oleh Shabery Cheek itu bukanlah bermaksud untuk menyakiti, mengguris apatahlagi memperlekeh peranan Timbalan-timbalan Ketua Bahagian UMNO.

Sebaliknya, beliau menceritakan kisah dirinya yang tidak meletakkan apa-apa harapan untuk menggantikan ketuanya selain mengutamakan khidmat kepada parti yang selama ini mendukung perjuangan anak bangsa, agama dan Negara.

Nasihat supaya tidak meletakkan angan-angan yang tinggi ditujukan sebagai nasihat supaya nanti tidak menjadikan Timbalan-timbalan mengutamakan angan-angan lebih daripada perjuangan sebenar menjunjung perjuangan.

Namun bukan semua ucapan kita difahami selaras dengan niat kita di dalam hati, “lain padang, lain belalang” begitulah juga manusia “rambut sama hitam, hati lain-lain”.

Aku bukan mahu mengajar tetapi bila dah terlajak kata buruk akibatnya.

Justeru, dari anak muda seperti aku, berhati-hatilah dalam bertutur kata kerana musuh kita kini bukanlah datangnya dari luar sebaliknya ia semakin banyak dari dalam parti kita sendiri tanpa kita sedari.

Bagi Timbalan-timbalan Ketua UMNO Bahagian pula bagi aku, mereka sekadar mempertahankan diri, mahu melepaskan apa yang terbuku dihati dan tiada niat sebenarnya untuk merosakkan parti apatah lagi menjatuhkan pemimpin sendiri.

Hikmahnya hari ini, kedua-dua pihak bukan memepertahankan diri tetapi bertegas menyatakan mereka mempertahankan parti. Runsing keadaan ini menjadi tidak terkawal hingga membahayakan parti dan bimbang gelombang perpecahan dalaman parti yang kian reda kembali mengganas lagi.

Itulah pandangan aku hari ini hasil daripada komen-komen, teguran dan nasihat yang aku terima di laman sosial peribadi aku sendiri.

Melihat pada perkembangan ini aku amat yakin pemimpin-pemimpin ini sebenarnya amat sayangkan parti hingga kadangkala perselisihan pendapat dan pandangan mereka disalah erti kononnya mahu merobohkan parti.

Berkenaan liputan media yang disalah tafsir ianya sudah biasa terjadi dan itu memang kerja hakiki mereka dan sudah pasti berita sensasi yang akan mereka kejar dan mahu laporkan.

Rasanya cukuplah itu dahulu pandangan aku. Sekian.


No comments: