Tahukah Anda, Semua Projek Penswastaan Zaman Mahathir Gagal!!



Generasi muda hari ini mungkin tidak mendengar lagi nama-nama seperti LLN (Lembaga Letrik Negara) atau STM (Syarikat Telekom Malaysia). Ini tidak mengejutkan kerana kedua-dua syarikat tersebut yang dulu terletak dibawah kerajaan, telah diswastakan dibawah dasar penswastaan yang diperkenalkan pentadbiran Perdana Menteri ke-4, Tun Mahathir Mohammad.

LLN kini dikenali sebagai Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan STM sebagai Telekom.

Syarikat penerbangan nasional negara, MAS juga tidak terlepas dari diswastakan cuma namanya tidak bertukar seperti mana LLN dan STM.

Termasuk di bawah dasar penswastaan ini juga ialah pembinaan infrastruktur seperti lebuhraya yang sepatutnya menjadi tanggungjawab kerajaan, tapi dipindahkan kepada pihak swasta untuk melaksanakannya dan kemudian syarikat swasta tersebut akan diberikan konsesi untuk mengutip tol.

Untungnya pada waktu itu, kerajaan berjaya mengurangkan beban kalau menguruskan syarikat ini secara langsung. Lebuhraya juga kerajaan tak perlu keluar duit untuk membinanya kerana tugas itu akan diambil alih oleh pihak swasta yang dianugerahkan dengan konsesi.

Antara contoh yang paling terkenal ialah Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang pada waktu berkenaan terletak dibawah syarikat Renong Berhad dibawah kendalian Tan Sri Halim Saad.

Bagaimanapun, yang menariknya mengenai dasar penswastaan ini ialah, semua syarikat-syarikat yang disebutkan di atas, akhirnya diambil alih semula oleh kerajaan melalui pegangan langsung oleh Khazanah Holding Berhad, agensi dibawah Kementerian Kewangan.

Ikut rekod, semua proses pengambilalihan berakhir pada tahun 2001. Dikalangan pembangkang, proses ini dikenali sebagai bail out untuk menyelamatkan individu pemilik syarikat yang dikatakan kroni kepada bekas Perdana Menteri tersebut.

Renong Berhad selepas pengambilalihan dikenali sebagai UEM Group manakala TNB, Telekom dan MAS kekal dengan jenama masing-masing, cuma penguasaan syarikat kini terletak dibawah Khazanah.

Dalam erti kata lain, dasar yang dimulakan di zaman Mahathir, berakhir juga di zaman Mahathir. Gagal lah tu.

Pentadbiran yang diterajui Datuk Seri Najib Tun Razak paling kesiannya kerana terpaksa menanggung semua beban kegagalan era Mahathir ini.

Sepatutnya kalau dasar penswastaan ini berjaya dulu, kerajaan tidak perlu pening dengan harga tol nak naik atau turun kerana itu adalah terletak dibawah tanggungjawab syarikat yang mendapat konsesi.

Tapi kini setelah semuanya dibawah kerajaan, maka mahu tak mahu, kerajaan juga yang terpaksa memikirkannya sehingga menjadi beban politik dalam pilihanraya. Itu baru satu contoh.

Mahathir boleh senang lenang dan lepas tangan sebab sewaktu semua proses pengambil alihan ini selesai, dia sendiri pada penghujung karier dan akan bersara. Macam mana pun yang penting, lebuhraya di kawasan parlimennya di Kubang Pasu, tidak akan dikenakan tol sampai kiamat.

Bijak tak?

Sebetulnya ada banyak lagi, yang terus menerus menanggung kerugian pun ada (macam KTM). Tapi itu bahan untuk penulisan lain kalilah. Cukup buat masa ini.

- SMDTG

19 comments:

Anonymous said...

Kami bekas pekerja di Telekom, TNB, POS dan PERNAS berkhidmat dgn kerajaan dan swasta yang terlibat dalam penswastaan ini hidup dalam kesempitan sehingga kini. Kami menerima pencen yang amat kecil ada yang terima seratus dua ratus dan tiga ratus, apa yang kami dapat belanja duit sebanyak ini di zaman ini.Tidak ada siapa pun yang mahu membela kami, pihak kerajaan tidak mahu menaikan pencen kami, adoi sungguh seksa hidup kami, bukan kami yg mahu diswastakan tapi tiada pilihan buat kami, setengah terpaksa pekerja sampai tua sebab tak cukup duit. Harap Dato Najib dapat menaikan pencen kami dalam bajet 2016, tolong ketengahkan masaalah kami.

Anonymous said...

Saya berkhidmat dgn Telekom selama 10tahun kemudian jabatan Telekom di swastakan, kini saya telah 6tahun bersara dan menerima pencen sebanyak RM400 dulu saya hanya terima RM200. Penswastaan nampak indah bagi setengah orang tapi bukan bagi kami dgn wang pencen yg amat kecil. Rakan yg bertugas di Jabatan saperti JKR, RTM yg seangkatan dgn saya yg masuk dan menjawat jawatan yg sama mendapat pencen RM3600. Apa yg bolih dilakukan dgn wang pencen yg begitu kecil dimasa kini. Mereka menerima imbuhan dan wang pencen yg agak besar kami hanya terima wang KWSP yg mana setengah nya di sumbang olih kami dari potongan gaji bulanan sendiri tiada imbuhan dalam swasta. Harap tuan Blogger Pena Tanah Melayu dapat highlight masaalah kami pada Dato Najib PM kita, kami percaya dan penuh yakin Dato Najib dapat menolong jika perkara ini sampai ke pengetahuannya dan dapat melakukan sesuatu dalam bajet 2016.

aku said...

Adoii minda manusia, sampai mati nak kena suap ke? (Macam org yg sama je...)

Anonymous said...

Alhamdulillah syukur kamu org ada kerja sama kerajaan bapak saya menanggung menghidup kami 12 orang anak hanya makan gaji kuli pikul barang dari rm200 hingga hari ini dapat rm800. Saya cabar kamu org coba 1 hari ikut bapak saya kerja jadi kuli. Saya tak sabar menunggu sarawak keluar malaysia org malaya selalu gaduh pasal politik

Anonymous said...

Ni kani yang kerja swasta ni apa citer?
Nasib baik Tun bijak, perbelanjaan negara diterjemah dalam bentuk infrastruktur fizikal dan ada side impact dari segi kitaran ekonominya. Cyba bayangkan kalau takde PLUS? Bayangkan peluang kerja yang diwujudkan tempias dari aktiviti pembangunan dan penswastaan ini. Takkan semua nak ditanggung kerajaan. Apa2 pun Najibul juga terbaik..duut abis, benda x nampak..!

Anonymous said...

madey nak tolong kroni dia ajer...kita haram dia nak bantu..tengok lah dari dia smpi ke anak cucu..semua pakai kete mewah yang x pernah rasa nak bayar bulan2 dkt bank smpi 9 10 tahun...mana ada kan?..kita ni je la rakyat biasa yg rasa....madey madey kejam ko lagi kejam

Anonymous said...

Kalau blogger dedak tahap ni bayo mahal tapi karangan mcm budak UPSR sian nengok paymaster dia.Belajo lagi ilmu spin laa, TunM satu dunia kenal. Ko pegi Mekah or Madinah je, ckp aja dari Malaysia dan sapa yg disebut.

Anonymous said...

salamzkalau semua syarikat dah jadi kerajaan puna.. x ah la naikkan tol, x ah la naikkan minyak.. kan kerajaan punya.. khazanah kan duit kerajaan

aku said...

biasa la bloger dedak kena submit report pada bos dia, pemakan2 dedak ni bukan kira tahap mutu penulisan..takde target pada pembaca pun. Kat Selangor? Jgn mimpi BN nak pikat pengundi...hasil Selangor tak dapat, tu yg cuba KEBAS duit cara lain..paham2 je la..

Anonymous said...

Alahai.....anjing RBA dapigs tak bertauliah nak menyalak kat sini...kah kah kah kah

Unknown said...

bro macai, RBA dah tak perlu susah payah sekarang..dah ramai yg sedar dengan taktik pemakan dedak..nak cover konon rakyat yang kritik di tuduhnya RBA..set-set RBA ni Lim Guan Eng dah tak payah hire..BN/UMNO dah nak lingkup sedikit demi sedikit..wake up la pemakan dedak semua..sama mcm NekTempoyak atau Pak Bastian..Buang masa buat posting, takde target!!!..kesian,Thanks

Aemierulrizaki said...

Hahahaa.. Kalau karangan macam UPSR pun ko ape pedulik? Kalo setakat cakap kene bayo ni dah basi la bro. Ko tanya la macai mahathir berapa banyak dorang makan duit najib. Ko cakap serupa babi. Hahahha.. Belajo karangan dulu bro baru komen tempat aku.

Aemierulrizaki said...

Aku tak makan dedak bro. Tak sedap. Macai mahathir jawab la apa rasionalnya penswastaan ni sampai rakyat menderita.

Anonymous said...

Aku tgk macai mahatahaik ni mane ade hujah.. hujah mereka ialah puji meleleh lendir mahathaik
Dasar penswastaan berat sebelah oleh Mahathaik ini menjadi beban berkurun kepada pewaris pemerintahan.

Kenapa Najib boleh bina lebuh raya Pan-Borneo yang beribu kilometer tanpa tol atau melibatkan PENYAMUN konsesi macam Halim Saad?

Apakah kami semua terlalu bodoh untuk ditipu dengan propaganda Mahathaik ini berjaya majukan negara dgn dua ketol menara KLCC.. itulah pembohongan dan caya Mahathaik menipu macai..

dgn bina monumen2 mewah.. hanya kelas atasan yang kaya dan terus kaya..

Najib tak bina tower billion2.. tp Najib buat Kedai 1 Malaysia bg mak bapak aku kt kampung boleh beli barang dgn harga lebih rendah.. as an option..

Najib bina UTC dan RTC supaya org kampung tak kena maki hamun pergi buat urusan kerajaan datang jauh2 40km sebab tak cukup dokumen.. jadi RTC duduk dlm kampung diorng..

Najib bina Klinik 1 Malaysia sbg klinik awam yg termudah bg rakyat dapat diagnostik terpantas masalah kesihatan sebelum di refer ke Hospital..

Najib buat skim PR1MA utk kekang kroni2 penyamun hartanah supaya harga rumah mampu milik 20-30% lebih rendah dapat di bina..


Agak2 macai Mahathaik.. berapa pulub billion lagi UEM akan catatkan keuntungan dgn konsesi tol ala penyamun 6-jahanam ini?

atau IWK berniaga taik mcm Mahathaik bayangkan..semua benda masuk duit..???

dasar GILA oleh Mahathaik Mahazalim!

Anonymous said...

Bro Pena Tanah Melayu

Bloggers haram jadah seperti KluangDiamond, Putra Merdeka, OutsyedBox, ApaNama, Jelapang, DIn Turtle, Celah Gelegar anatara bloggers utama pro Mahazalim yg sgt aktif memfitnah Najib sehari tak kurang 3 kali entry baru.

Ini gaya2 pencacai yg dibayar lumayan oleh taukeh keling gila yg tamak kuasa mahu anak dia naik jd PM itu..

slogan mereka bg org yg tkmau jilat taukeh keling gila itu ialah MAKAN DEDAK..MACAI PENYAPU NAJIB.. MACAI PAHLAWAN BUGIS... etc.. bahasa2 ini sama level dengan bahasa PARIAH..iatu ucapan yg gamak dikeluarkan oleh seorng keling tua yg pernah kita angkat jd PM selama 22 tahun

saya seru tuan2 bloggers tulen UMNO BN tolong lawan sgguh2 parasit haram ini dn keluarkan mereka dr listing bloggers pejuang BN UMNO.

Mereka ini parasit dan pengkhianat sebenar!! Pakatan Haram musuh yg kita kenali.. tp puak2 ini munafik yg bertopeng iblis! harus diperangai!!

Unknown said...

aku lawat blog hang sekadar nak komen tajuk je..baca? sori la..sampah-->sampah masyarakat..

Anonymous said...

Mereka2 ni syiok fitnah Najib. Kita tengok nanti diPadang Mahsyar nanti. Mahathir akan bantu mereka dari dihumbang kedalam neraka.

Anonymous said...

To all Buddhist devotees ...
YIP KUM FOOK(LAWYER) drove the monks out of the temple or SAMNAK SAMBODHI, Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur
he used gangsters to drive the monks away and also called the police to harass the monks in the temple and YIP KUM FOOK(LAWYER) disrespected the Buddha and the monks

Kepada semua penganut Buddha ...
YIP KUM FOOK (LAWYER) menghalau para bhikkhu keluar dari kuil atau SAMNAK SAMBODHI, Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur
Dia menggunakan samseng untuk mengusir para bhikkhu itu dan juga memanggil polis untuk mengganggu para bhikkhu di kuil dan YIP KUM FOOK (LAWYER) tidak menghormati Buddha dan para bhikkhu
Thanks
Ng, Kepong

Anonymous said...

Sila kongsi dan majukan kepada semua rakan-rakan

Kami ingin memaklumkan kepada semua tentang YIP KUM FOOK, presiden KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI, Taman Desa Jaya, Kepong, YIP KUM FOOK tidak pernah memalukan orang ramai tentang beliau selalu berbohong, menipu, menghina ajaran Buddha, dll.

Baru-baru ini ramai yang memperkatakan tentang perwatakannya, sebelum ini dia seorang pemandu lori yang menghantar perabot ke mana-mana, kemudian dia belajar kursus undang-undang di beberapa universiti tetapi kita tidak tahu dia belajar kursus atau tidak kerana dia tidak tahu undang-undang, dia menipu orang. dimana - mana. dan bagaimana peguam boleh menipu orang tanpa rasa takut pada undang-undang

Harap semua orang harus mengambil berat tentang nama ini YIP KUM FOOK (PEGUAM ATAU MCA GOMBAK PENGERUSI DAN PRESIDEN KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI), juga perlu dikongsi dan dimajukan kepada semua. Jika tersilap langkah, anda akan kehilangan segala-galanya, lelaki atau YIP KUM FOOK ini sangat bahaya dan anaknya (YIP JIUN HANN) juga yang paling bahaya.

Oleh KOK MENG, KEPONG
Sharing by NG SWEE HUAT, KEPONG