Menteri mahu tindakan setimpal buat Anak Cina Babi 'Kelvin Yip'!!

Membaca komen-komen dalam Malaysiakini mengenai tajuk  Menteri mahu tindakan setimpal buat 'Kelvin Yip' aku jadi jijik melihat anak-anak Bangsa Melayu Beragama Islam yang bermaitian-matian mempertahankan Cina Babi kononnya atas dasar hak asasi manusia dan kesamarataan padahal Cina-cina Babi sedikitpun tidak peduli tentang semua itu kecuali tentang kelangsungan Bangsa dan Agama mereka sahaja.

Dalam artikel itu, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin menuntut agar tindakan setimpal dikenakan ke atas seorang pemuda yang mempersoalkan amalan mengalunkan bacaan ayat suci melalui pembesar suara.

Khairy dalam kenyataannya menyebut, pemuda tersebut masih perlu dikenakan tindakan walau sudah meminta maaf atas tulisan menggunakan bahasa kesat di Facebook yang menimbulkan kemarahan penganut Islam itu.

Beliau merujuk kepada tulisan pemuda yang menggunakan nama Kelvin Yip di Facebook, yang berang kerana bacaan ayat suci itu dialunkan seawal jam 6.45 pagi, dipercayai semasa sambutan hari raya.

"Eh hello bangsat, aku tahu Hari Raya tapi tolong hindarkan doa anda kepada Tuhan dari pembesar suara pada jam 6.45 waktu pagi... ini sangat menjengkelkan," tulisan Yip dipetik.

Yip bagaimanapun dipercayai meminta maaf dan memadamkan tulisan tersebut selepas menerima kecaman dari pengguna laman sosial dan hasil semakan mendapati akaun Facebook nya juga telah dipadamkan.
Menteri tersebut berkata, lelaki yang menggunakan nama Kelvin Yip di Facebook itu masih boleh didakwa untuk memberi pengajaran.

Beliau membandingkan kes tersebut dengan kes Siti Fairrah Ashykin Kamaruddin, 30, atau dikenali sebagai Kiki, yang tetap didakwa di mahkamah walau telah meminta maaf atas perbuatan khianat ke atas seorang warga emas dalam satu kes kemalangan jalan raya.

"Kiki minta maaf tapi kena dakwa (dan sememangnya patut). Yang ini pun kena dakwa. Kasi ajar sikit, biar muktamad. Bertindak tegas dan cepat pada siapa sahaja tak kira kaum,'' kata Khairy di Facebook.

Mahkamah Sesyen Kuantan pada 22 Julai lalu memerintahkan Siti Fairrah menjalankan khidmat masyarakat selama 240 jam dan membayar denda RM5,000 selepas mengaku salah atas kesalahan khianat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan.

Kiki mengaku salah mengetuk bahagian depan dan atas bonet dan cermin depan kereta milik Sim Hiak Hong, 68, dengan menggunakan pengunci stereng kereta yang menyebabkan mangsa kerugian RM500.

Siapa sebenarnya yang Rasis? Cina-Cina babi atau Melayu? Polis pula bagaimana?

No comments: