Mesti Baca 3 : Tak Mampu beli Tiket #TandaPutera untuk rakyat



Sampai juga hajat aku nak tengok sendiri filem Tanda Putera yang sekian lama tertunda siarannya dan selepas melihat sendiri jalan cerita barulah aku faham kenapa CINA BABI DAP takut sangat bila filem ini nak ditayangkan.

Bagi pandangan aku tiada pun babak yang terlalu sensitif untuk ditayangkan malah aku merasakan tidak cukup puas kerana pembuat filem ini masih lagi memikirkan sensitiviti kaum dan tidak mahu menimbulkan ketegangan lalu cerita itu disusun dengan begitu baik tanpa menghilangkan nilai sejarahnya.

Filem ini aku tontoni bersama anak dan isteri bagi memberikan mereka kesedaran tentang sejarah hitam negara yang berlaku disebabkan kerakusan CINA BABI DAP ingin berkuasa dan ini bukan tuduhan sebaliknya adalah hakikat sebenar dan buktinya lihat saja hari ini dimana mereka masih tidak mahu mengalah untuk merampas negara ini.

Malah aku juga bersyukur kerana anak aku yang berusia 5 tahun turut faham jalan ceritanya dan bertanya mengapa CINA BABI DAP itu berbuat demikian.

Bukan mahu merosakkan pemikirannya tetapi itu adalah panduan dan pedoman baginya untuk memperingati sejarah dan jika ditakdirkan negara ini tumbang di tangan pengkhianat-pengkhianat negara, aku berharap dia akan jadi salah seorang pejuang untuk mendapatkan negara ini kembali.

Sperti biasa aku tidak akan mengulas mengenai jalan cerita kerana anda semua lebih tahu kerana filem ini sudah menjadi bahan cerita sejak dulu tetapi apa yang aku mahu sampaikan hari ini adalah kekesalan aku terhadap segelintir pemimpin yang tidak langsung merasai denyut nadi cerita ini.

PEMIMPIN TAK SEDAR DIRI

Berat sangat tak tajuk di atas?.. Sahabat sekalian, masuk saja pawagam hari ini selepas habis saja iklan terus penonton diminta berdiri untuk nyanyian lagu negaraku.

Maka berdirilah manusia yang hanya bebarapa orang termasuk aku dan anak biniku menyanyikan lagu tersebut dan selepas itu kami mula menonton filem yang bagi aku penuh bermakna dan bersejarah itu dan aku amat bangga dan gembira kerana menjadi salah seorang yang telah menontonnya.

Hari ini apa yang menyedihkan aku lebih sedih dari detik hitam yang berlaku dalam filem itu adalah sikap pemimpin hari ini yang tidak langsung bersemangat dan berjiwa pejuang.

Mengapa aku berkata begitu?.. musim merebut jawatan dalam pemiilihan jawatankuasa UMNO telah tiba dan berjuta ringgit dibelanjakan untuk melobi jawatan-jawatan tertentu dalam parti oleh pemimpin yang kononnya mahu berjuang untuk rakyat dan parti.

Tetapi bila keluar filem seperti ini aku tidak nampak ada pemimpin yang mahu membelanjakan wang untuk membawa anak buah, cawangan atau bahagian mereka untuk menontonnya.

Sebab apa?.. sebabnya mereka tiada masa.. melobi lebih penting dan orang yang mereka bawa hanyalah orang tertentu yang boleh memastikan kemenangan mereka.

Ya aku tahu ada yang kata nak tengok bayarlah sendiri takan itu pun pemimpin mahu bayar tetapi akau mahu bertanya dimana perjuangan yang selalu pemimpin itu katakan? kononnya jika menang mereka akan pastikan nasib kaum, agama dan bangsa terbela.... itu semua omong kosong belaka!!

Nak belikan tiket wayang untuk orang kampung tak mampu tapi bawak kempen manager ke Bandung, Bali, Jakarta dan seluruh dunia boleh pulak!!

Aku cuma kata apa yang aku nampak dan kalau aku menipu tengoklan sendiri!!!!!

3 comments:

Nagaman said...

Saudara betul. Saya pergi tonton Tanda Putera , tak ramai orang dalam pawagam. Kalau UMNO pergi , penuh pawagam seluruh negara. Kalau dah melaungkan kata tayang tanda putera , napa tak pergi tonton mangkuk mangkuk ni ? Saya pergi berhari raya rumah VIP Umno . Mintak dia taja 2 hall pawagam . Tapi dia kata modal habis hantar orang cuti. Bila cina tu tak nak tunjuk filem kat Pulau Pinang , marah plak. Bila anak buah suruh belanja tak sanggup plak.
Aku tak peduli bawak jugak dalam 8 orang pi tengok. Kat situ lah bila wayang dah habih kita pun maki hamun lah ketua haram jadah dalam UMNO yang tak peduli pun filem ni sebab marah dengan PM kot. UMNO, rakyat Malaysia patut hormat dan angkat filem Tanda Putera. Semua pergi tonton supaya kenal ini lah jenis pemimpin yang kita nak oi! Mana Tun Razak dan Tun Dr. Ismail moden kita! Hanya ayahanda Tun Mahathir yang setanding dengan hero hero filem ni.

Anonymous said...

pd pendapat aku bkn najib or umno xnk buat apa yg bloger ni suggest biarlah tanda putera ni publish n dpt nama dia sendiri bkn sbb disokong mana2 parti politik.kau bkn xtau cara pmbngkang.diorg super duper spinner.bab2 putar alam mmg power.cuba kau fikir,umno or njib support movie tu beli tiket semua,pmbngkang akan ckp movie ni mainan politik umno.dapat pula kna cop racist.lagi2 la kna banned!duit brjuta hbs untuk pilihanraya lain sbb mmg point die atas pentas politik.duit hbs pun tabur kt rakyat blk.janji buat projek itu ini.so atas kesedaran patriotik sndiri la nk support filem tu baik umno or pmbangkang.so skg ni even pas sndiri suruh dap tgk tanda putra.pas tu even die pmbangkang bile die tgk cite tu die sdr die tu pn melayu n rase mcm mane nk mrdeka dulu.harap2 diorg lembut hati la n sdr dap bkn parti yg baik tuk bkrjasama.-- Dr Ijan.

Jamal Rafaie said...

Program Tonton Tanda Putera 4 September lalu di 1Plaza atas sumbangan ADUN Bukit Melawati, running by Persatuan Belia Pasir Tuntong.