Penduduk Kuala Langat Setuju LADANG BABI diBina - ADUN Tanjung Sepat


Menurut SINAR HARIAN hari ini melaporkan Rakyat di Kuala Langat telah bersetuju untuk pembinaan LADANG BABI terbesar di Selangor itu.

ADUN TANJUNG SEPAT, Ir Mohd Haslin Hassan katanya telah berjumpa sendiri rakyat dan kebanyakan diantara mereka itu setuju dengan cadangan pembinaan ladang Babi tersebut.

Aku tertanya-tanya siapakan yang ditemu ADUN itu yang setuju LADANG BABI iti dibina dikawasan yang majoritinya penduduk Melayu. Mungkinkah yang ditemuinya itu Melayu yang Makan Babi? Atau Cina Babi?

Mungkin penduduk Kuala Langat tidak tahu jumlah Babi yang akan ditempat itu barangkali..

Mungkin Juga penduduk Kuala Langat sudah lupa dengan wabak  Japanese Encephalitis (JE) yang pernah menggemparkan negara pada tahun 1999 dan telah menyebabkan KEMATIAN ratusan manusia akibat daripada gigitan nyamuk Culex yang memindahkan wabak itu dari Babi kepada Manusia.

Dengan jumlah babi yang dicadangkan sebanyak 300,00 ekor yang akan ditempatkan di Ladang yang akan dibina tersebut mungkin jika berlaku sekali lagi kejadian yang tidak diingini ini bagaimanakah tindakan Kerajaan Selangor untuk menanganinya.

Adakah Kerajaan Selangor akan mengerahkan tentera seperti Tragedi di Bukit Pelandok satu masa dulu?

Ambil dulu sikit fakta ini dan selebih aku akan tulis dari semasa ke semasa untu beritahu korang semua bahanya Bai-babi yang sedap dimakan oleh Cina DAP dan Melayu PAS PKR ini.


Japanese Encephalitis (JE)
Pengenalan

Penyakit Japanese Encephalitis (JE) telah berlaku di kebanyakan negara-negara Asia seperti Kemboja, China, Indonesia, India, Jepun, Nepal, Sri Lanka, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Korea, Thailand, Vietnam, India serta kawasan di Selatan-Timur Persekutuan Rusia.

Kira-kira 3 bilion daripada penduduk dunia tinggal di kawasan-kawasan endemik dan hampir 50,000 kes JE dengan 10,000 kematian dilaporkan setiap tahun di seluruh dunia.

Di Malaysia, kes JE dilaporkan secara sporadik (kes-kes terpencil) dan kes pertama telah dicatatkan oleh Cruikshank pada tahun 1951 di mana berlaku kejadian wabak di kalangan banduan British semasa Perang Dunia Kedua.

Agen penyebab: Virus Japanese Encephalitis daripada genus Flavivirus di dalam keluarga Flaviviridae.

Cara jangkitan: Virus ini disebarkan kepada manusia melalui gigitan nyamuk Culicine iaituCulex tritaeniorhynchus, Culex vishnui, Culex gelidus dan Culex fuscocephala yang dijangkiti virus JE. Khinzir dan pelbagai burung liar akan dijangkiti penyakit JE terlebih dahulu sebelum virus JE menjangkiti manusia melalui gigitan nyamuk. Manusia tidak dianggap sebagai perumah untuk penyebaran virus dan jangkitan daripada manusia ke manusia tidak pernah didokumenkan.

Tempoh pengeraman: 5 hingga 15 hari.

Tanda dan gejala

Kebanyakan jangkitan JE tidak menunjukkan tanda dan gejala (asimtomatik).

Anggaran 1 pesakit dalam 250 yang dijangkiti menunjukkan gejala penyakit. Gejala yang biasa adalah demam, sakit kepala, loya dan muntah.

Perubahan keadaan mental, simptom neurologi, lemah dan gangguan pada pergerakan muncul selepas beberapa hari. Sawan berlaku dalam 66% kes dan paling kerap berlaku di kalangan kanak-kanak.

Komplikasi

Kesan daripada gejala penyakit ini boleh menjadi serius termasuklah kecacatan otak dan kematian. Kadar kematian adalah sehingga 60% untuk pesakit yang menunjukkan gejala manakala lebih kurang 30% pesakit akan mengalami kerosakan pada sistem saraf pusat.

Rawatan

Tiada rawatan spesifik untuk pesakit JE. Walau bagaimanapun rawatan di hospital adalah penting untuk perawatan sokongan dan pengawasan rapi. Pesakit dinasihatkan agar mendapatkan rehat yang mencukupi, meminum air yang banyak dan mengambil ubat berdasarkan kepada nasihat doktor untuk melegakan gejala penyakit.

Pencegahan
Musnahkan tempat-tempat pembiakan nyamuk dan lakukan pemeriksaan 10 minit seminggu untuk memastikan kawasan persekitaran kita bebas daripada pembiakan nyamuk.

Kurangkan aktiviti luar bagi mengurangkan pendedahan kepada gigitan nyamuk terutamanya di lokaliti bermasalah penyakit JE.

Gunakan ubat penjauh serangga (‘insect repellant’) pada kulit yang terdedah berdasarkan panduan yang diberikan oleh syarikat pengeluar untuk aktiviti luar terutama di waktu senja hingga subuh.

Pakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang. Cuba elakkan memakai pakaian berwarna gelap (kerana warna gelap akan menarik perhatian nyamuk).

Tutup tingkap atau bidai apabila berada dalam bangunan. Gunakan semburan racun serangga, lingkaran ubat nyamuk atau kepingan penghalau nyamuk.

Suntikan vaksin JE akan hanya diberikan kepada penduduk berisiko tinggi di lokaliti berlakunya wabak dan untuk negeri Sarawak di mana program vaksinasi JE diberikan kepada semua bayi yang baru lahir yang berumur 9 bulan dan ke atas mengikut jadual imunisasi yang ditetapkan.

Sumber
World Health Organization. International Travel & Health. 2006
Control of Communicable Diseases Manual, 18th Edition. David L. Heymann, MD, Editor, 2004.
Centers for Disease Prevention & Control, Atlanta. 2012. Available at URL: http://www.cdc.gov/japaneseencephalitis/vaccine/index.html
Semakan Akhir : 19 Jun 2013
Penulis : Dr. Norhayati Rusli

3 comments:

Anonymous said...

To all the esteemed brothers and sisters.
We are a Myanmar group in Malaysia; we have lived in Malaysia for a decade and always go to the temple (SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST ASSOCIATION) No: 19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia and we are very sad and sorry with the Temple Committee Members because they use monks as like animals, we are in the wrong notion of the Buddhist teachings or the rules of the Buddha. We came to this Temple to help the Monks and respected our religion.
That the Temple (SAMNAK SAMBODHI) is a Chairman named Datuk YIP KUM FOOK (Chairman of MCA Gombak Division), our monks said and they invited our monks from Myanmar to take care of the Temple but without making any payment to our monks, they added and disrespected them of us Monks and at times he ordered his people to collect items such as paper, and so on. The chairman took the mineral water without informing any word to our monks. In our religion we believe we cannot take any Holy Place (Temple) all are the sins, if we took... this chairman of Temple is very badly like animals, he without knowledge in Buddhism at all….
In the previous, our monks said the Committee Member always asked for money from him, when our monk gave RM20, 000.00 in cash in 2001 to the Chairman (Yip kum Fook), then the Committee was silent, the Committee then made trouble with one of our Sami named Ven. U Nandiya again and revoked our monk (Visa permit) permit to stay in Malaysia, then our monk (Sadayaw U Nandiya) went to Australia and our monk did not come to the Temple in the long run. Datuk Yip Kum Fook (Chairman of MCA Gombak division) gave a notebook computer to our monk for the protection of the amount of money, this is what our monk told;
Many locals around the Temple said, now no more people come to this Temple because Committee Members are always making trouble or very arrogant and we heard from locals say: Yip Kum Fook (Chairman of MCA Gombak division) ordered his people to burn the Hindu Temple in Taman Daya, Kepong because he needed the place to make a furniture store business, this happened a few years ago. Everyone knows what is being done for the Hindu Temple in Taman Daya, Kepong. Kuala Lumpur, Malaysia.
And we need to share all detail information about this YIP KUM FOOK & SAMNAK SAMBODHI to all Buddhist devotees in the world…. this YIP KUM FOOK will more suffer and he will vomit out in what he eats…KARMA...OK

Anonymous said...

PLEASE ALL MCA MEMBERS FAR FROM YIP KUM FOOK!
请远离马华党员 叶金福!

敬爱的马华公会中央领导層,
现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.

除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

This Datuk is very bad like a dog; everyone has to send any message to the King(Agong) because it is a shame for the whole of Malaysia to be called Datuk
By Ng Swee Huat, Kepong

Anonymous said...

Seorang ahli politik MCA DATUK YIP KUM FOOK(叶金福) menghina Sultan Selangor kerana mengambil gelaran Datuk untuk menipu dan berbohong kepada orang Cina Malaysia dan dia seorang ahli perniagaan dan lain-lain, dia sentiasa sombong dan menipu wanita-wanita untuk kepentingan dirinya.

DATUK YIP KUM FOOK(叶金福) juga seorang peguam di Taman Desa Jaya, Kepong….dia ada kedai peguam di Taman Desa Jaya, Kepong.. terbuka untuk menipu orang ramai, kini ramai yang mengenali(tahu) dan mengesyakinya kerana di kawasan Kepong selalu ada masalah pada sebelum ini seperti tokong Hindu letak api di Taman Daya, Kepong tendang Sami-sami Buddha keluar dari KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI (三宝寺) dan lain-lain.

Kita semua harap Sultan Selangor mengambil kembali semua gelaran Datuk kerana jika YIP KUM FOOK(叶金福) diteruskan gelaran Datuk, negara kita akan runtuh dan musnah...seterusnya Taman Desa Jaya kita, Kepong akan dapat bahagia dan harmoni.

Sekarang anak dia(叶君瀚 YIP JIUN HANN) jadi pengerusi MCA Gombak, sama juga sebab ayah ajar anaknya jalan sama, dan kedua-duanya pun tak malu dan masa sekarang orang boleh hantar mesej tahu dengan cepat, anda tak boleh lari dari orang gosip

perkongsian oleh AHLI JAWATANKUASA SAMNAK SAMBODHI (三宝寺), Taman Desa Jaya, terdahulu