18 January 2013

Bawani Agen PR Yang Terkantoi



Bawani diangkat sebagai seorang hero hanya kerana 'keberaniannya' dalam membuat kekecohan dalam sebuah forum di University Utara Malaysia, beberapa hari lalu.

Semua telah melihat bagaimana Bawani membuat kecoh di forum tersebut di saat-saat akhir forum, dan berkeras untuk mempersoalkan tentang hak berdemonstrasi, kebebasan bersuara dan pendidikan percuma, dan mahu  Puan Sharifah Zohra, moderator, bukan ahli panel forum tersebut, untuk menjawab segala persoalan yang diberi.

Jelas, Bawani telah membuat persediaan dalam memberikan hujah-hujah. Mengharapkan penjelasan daripada Puan Sharifah terhadap persoalan yang diajukan adalah seperti meminta penjelasan daripada seorang pakar Matematik tentang Undang-Undang. 

Apa yang menghairankan adalah publisiti yang diterima Bawani. Dari ucapan yang diberi hinggalah segala komen di Youtube dan juga artikel yang dikeluarkan tentang perkara ini, segalanya boleh Bawani dari seorang hero kepada pelajar yang gagal.

Facebook Bawani menjelaskan pandangan politiknya, itu hak Bawani. Rangkaian komuniti sosial UUM pula menjelaskan minat Bawani terhadap dunia politik, juga hak Bawani. 

Jadi, ini jelas menunjukkan bahawa Bawani adalah penyokong tegar Parti Sosialis Malaysia (PSM).
Tidak mengapa, itu hak Bawani.

Namun, rakyat sering memandang sinis terhadap PSM kerana PSM adalah dari Parti Komunis Malaya (PKM). 

Apabila pihak komunis mula berundur, PKM mula beroperasi melalui parti-parti politik, terutamanya, DAP, dimana rakyat dapat lihat pendirian mereka terhadap Hak Melayu, Institusi Diraja, Islam sebagai agama rasmi, dan sebagainya.

Pada 13 Mei 1969, puak komunis ini telah membuat serangan terhadap musuh mereka - kaum Melayu, kerajaan dan islam. 

Namun, tindakan mereka gagal. Kegagalan mereka telah membawa kepada pecahan parti tersebut kepada beberapa tempat seperti  Parti Buruh, Parti Sosialis Rakyat Malaysia dan kesatuan pekerja.

Kemudian, pecahan-pecahan ini disatukan semula dan dikenali sebagai Parti Sosialis Malaysia. Bagaimanapun, pendaftaran parti ini tidak dibenarkan pada tahun 1998 oleh kerana kaitan mereka dengan komunisme. 

Jadi, mereka bertanding di bawah DAP bagi pilihanraya 1999, dan di bawah PKR pada pilihanraya 2004. Berjaya mengambil kesempatan akibat daripada kepimpinan yang lemah pada masa itu, PSM akhirnya berjaya bertanding secara rasmi di bawah nama parti itu sendiri pada tahun 2008.

Jadi, itulah Bawani. Segala apa yang dipersoalkan tentang Cuba, Argentina, Denmark, Finland, Sri Lanka dan Turki tentang pendidikan percuma hanyalah salah satu cara untuk memburuk-burukkan Malaysia. 

Kerana jika Bawani benar-benar tahu akan keadaan sebenar di negara-negara tersebut di mana rakyat terpaksa dikenakan cukai yang tinggi untuk mendapatkan pendidikan percuma, dia tidak akan menimbulkan isu tersebut. 

Motif Bawani? Prejudis, Publisiti, Kebencian dan Kuasa. Mudah.

Dengan sikap prejudis dan kebencian yang membuak-buak, mungkin Bawani terlepas pandang akan hak eksklusif yang dapat dinikmati oleh kaumnya di negara ini, atau hak untuk berkongsi kuasa di kabinet, atau peluang untuk menguasai ekonomi lebih daripada kaum Melayu sendiri, dan juga cuti awam khas bagi perayaan agamanya, segalanya di Malaysia. 

4 ulasan:

  • Anonymous says:
    Friday, 18 January, 2013

    Benar apa yang dihujahkan oleh penulis blog ini. Yang mendukacitakan, Datuk Naib Canselor UUM pun seolah-olah menyokong pendapat Minachi berkenaan. Takut apa tak tahulah. Sejak AUKU dipinda ni, VC pun terkucil dalam seluar kot. Dulu kononnya kuat sangat dalam politik kerajaan. Sekarang dah beri muka kepada musuh negara pulak. Ibarat memberi layanan terbaik kepada anjing tersepit. Lepas sudah dilepaskan, dipulihkan, diberi makan enak, anjing itu akan gigit si baik hati berkenaan. Percayalah, minachi ini akan jadi sebijik macam Ambiga kerana itulah idola & cita-cita beliau. Ada mereka kisah tentang nasib Melayu & Islam. Tidak sama sekali. Akhirnya bangsa Melayu jugak yang bodoh. Ada kampung, ada harta, ada kuasa akhirnya hilang semuanya. Betapa liciknya sang kafir harbi. - Komando Hutan Sintok.

  • Daeng Selili says:
    Friday, 18 January, 2013

    aku terlibat dalam program SW1M,UUM masih bersikap terbuka biarpun bawalni mencela di majlis orang..UUM tidak bersalah kerana itu mulut bawalni yang bau longkang...Dato Najib menolak pandangan sebagai seorang politik..dia bersama rakyat sungguhpun rakyatnya songsang..Dato Najib cuba memujuk dengan kaliber beliau yang bijak...dan dari sumber juga ada yang mengatakan minaci ini anak saudara ambiga..wallahualam~!!!- daengselili.blogspot.com

  • Anonymous says:
    Friday, 18 January, 2013

    Kalu dh diterangkan berkali2 tp masih jugak tk mau faham, tukau ajelah warganegara tu, duduklah kat negara yg belajau free.

  • Jebon Tua says:
    Saturday, 19 January, 2013

    paria paria.. low class punya paria... podahhh