Woodrow Center : Anwar Sokong Israel, Hina Islam



Antara ucapan anwar:

Saya mewakili untuk memberikan pendapat mengenai penyelesaian dua negara (two state solutions), bagi konflik Palestin - Israel.

Perdana Menteri Najib telah mengemukakan usul, mengkritik tindakan kejam Negara Zionis Israel. Pembangkang dengan rasa sangsi, menyokong resolusi tersebut, yang mengkritik serangan tersebut. Tetapi saya fikir secara umumnya rakyat Malaysia, tidak mempunyai pandangan kompleks, seperti solan yang dikemukakan. Sebagai contoh sentiasa terdapat kekeliruan, diantara istilah Yahudi, Israel dan Zionis, dimana kesemuanya dilihat sebagai satu. tetapi ramai dikalangan kami sedar, bahawa tidak perlu bersikap anti atau rasis, berada dalam keadaan yang bersikap perkauman ; anti Yahudi, anti Semitic untuk menerikan kebenaran kepa sistem berkenaan apa yang dilakukan oleh negara Israel. Saya fikir, saya mempunyai hak untuk menyatakan seperti apa yang telah kita nyatakan banyak contoh seperti menetang rasuah di dalam pentadbiran PLO pada masa lalu. Saya fikir itulah kedudukan yang diambil oleh kebanyakan diantara kita........

Trend di malaysia, yang pertama sekali isu kalimah Allah... ianya benar-benar tidak waras sekiranya ia tidak teruk, untuk mengesyorkan bahawa anda memaksa, bukan Muslim untuk menerima undan-undang yang menafikan hak mereka, memanggil tuhan mereka dengan apa-apa nama. Anda boleh memanggil nama-nama lain kecuali Allah. Jadi terdapat undang-undang. Penganut Kristian, seperti saudara saya Michel Bong mempunyai rangkaian penganut kristian yang kuat di Sarawak, menentang perkara ini (undang-undang). Tetapi perkara ini hanya boleh datang dari golongan pemerintah yang tidak berpandangan jauh, bersifat pekauman, tidak bersikap toleran dan tidak demokratik. Dikalangan bangsa Arab, penganut Islam dan Kristian serta Yahudi, kesemua tiga agama tradisi abrahimic (ibrahim) ini menggunakan kalimah Allah seperti salam.

kami di dalam Pembangkang, Pakatan Rakyat, bukan sahaja PKR dan DAP malahan PAS telah mengambil pendirian bahawa, kami tidak boleh menerima undang-undang ini. Kami mesti menghormati hak agama atau kepercayaan lain untuk memanggil nama tuhan mereka dengan nama Allah...

Banyak lagi kenyataan putar belit Anwar Ibrahim di negara luar dengan memburuk-burukkan negara dan Agama Islam sendiri. Saksikan hingga habis Video yang disediakan oleh Anwaraidc.com ini.

No comments: