ALKISAH CERITANYA SEBUAH HIKAYAT BAKAL-BAKAL KETUA MENTERI PULAU PINANG

ULASAN l Tak ramai yang mahu menebang hutan. Terpaksa berdepan dengan binatang buas, mungkin disengat ular, kala jengking atau tebuan. Di sana juga ada duri-duri berbisa selain hantu jembalang yang khabarnya berpuaka.
Begitulah ibaratnya ketika idea ketua menteri Melayu pertama Pulau Pinang julung kali saya lontarkan. Umpama menebang hutan—terutama ketika belum pernah dalam sejarah Malaysia mempunyai ketua menteri Melayu di Pulau Mutiara.
Pembenci akan terus membenci dan yang otaknya negatif kekal keras kepala.
image: https://i.malaysiakini.com/1118/50765ed8bf92c78454b4acea1079767d.jpeg

Samalah halnya ketika gesaan menukar menteri besar Selangor selepas PRU ke-13 lalu. Ramai yang melatah dan mengamuk seperti orang dirasuk saka.
Konon kalau MB Tan Sri Khalid Ibrahim digugurkan, kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor akan tumbang. BN akan mengambil alih. Paling tidak setahun setengah selepas PRU diperlukan untuk akhirnya idea itu berjaya.
Selepas Khalid diganti, kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor berjalan elok. Rizab negeri tak berkurang sesen pun.
Saya menyebutkan nama presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai calon ketua menteri Melayu Pulau Pinang dalam forum di pejabat Malaysiakini Jumaat lepas sebagai reaksi balas kepada cadangan seorang lain panel, Khalid Samad. Beliau sebelumnya ditanya siapakah calon terbaik AMANAH dan diberikan nama Dr Mujahid Yusuf Rawa.
image: https://i.malaysiakini.com/1159/da1f6f5b558283308a504c8add19905d.jpeg

Sebagai ahli panel saya juga punya cadangan. Bagi berlaku adil, saya tak menamakan hanya Dr Wan Azizah. Terlebih dahulu saya sebutkan pimpinan dari DAP iaitu Datuk Zaid Ibrahim, dan dari AMANAH iaitu presidennya, Mohamad Sabu. Juga berlegar nama-nama lain seperti ahli parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari dan mantan ahli parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf.
Nama Zaid daripada DAP saya tegaskan dengan keyakinan beliau bukan sahaja boleh diterima oleh Melayu Pulau Pinang, tetapi juga kaum Cina, India dan lain-lain. Beliau seorang pemimpin yang terbuka, selalu rasional dan punya pengalaman sebagai menteri di era PM Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Tidak ada alasan kenegerian Zaid tak boleh diangkat, kerana ketua menteri sekarang pun bukan anak jati Pulau Pinang. Pelantikan Zaid akan sangat menguntungkan DAP.
image: https://i.malaysiakini.com/1164/0aa790b7fdc4dac5c11754786ecb447a.jpeg

Begitu juga dengan nama Mohamad, atau mesra dipanggil “Abang Mat”. Umum tahu hubungan baik antara Abang Mat dengan Lim Guan Eng menjadikan Abang Mat ada kelebihan berbanding calon lain. Saya amat yakin wakil-wakil DAP tidak akan menolak Abang Mat. Dalam sekian banyak isu, Abang Mat mempertahankan DAP mati-matian.
Memang saya tak begitu pasti apa alasan sebenar Khalid menamakan Dr Mujahid. Mungkin kerana Dr Muhajid anak jati Pulau Pinang. Mungkin juga kerana Dr Muhajid merupakan pengerusi AMANAH negeri atau berkeperibadiannya yang berhemah sebagai antara pemikir utama di dalam AMANAH.

NGO perempuan sangat teruja
Sama ada Abang Mat atau Dr Muhajid, keduanya datang dari parti yang mendukung perjuangan Islam sebagai “rahmatan lil-alamin” yang sangat cocok dengan keperluan politik Pulau Pinang.
image: https://i.malaysiakini.com/1142/e76005f3843f6e362e449d6accf4ffb7.jpeg

Antara semua calon itu, yang berlegar dalam kepala saya sebagai anggota PKR yang taat tidak lain adalah presiden PKR, Dr Wan Azizah. Beliau pun anak Pulau Pinang.
Tidak sesiapa boleh menafikan keperibadian Dr Wan Azizah yang mudah mesra menyebabkan pengundi bukan Melayu pun cukup senang apabila bersama beliau.

Memperlekeh Dr Wan Azizah kononnya hanya tahu memegang kipas, lembik dan tak tahu berhujah adalah penghinaan terhadap wanita dan semua anggota PKR. Beliau wajar diberi peluang untuk membuktikan kemampuan sebagai pentadbir dalam kerajaan.
Saya juga diberitahu bahawa NGO perempuan jadi sangat teruja dengan cadangan nama Dr Wan Azizah. Keperluan memenangi hati pengundi wanita adalah sangat penting sebagai faktor kemenangan Pakatan Harapan.
image: https://i.malaysiakini.com/1161/315cd314f5f0148f757ee75044eee8cc.jpeg

Nama Dr Wan Azizah dikemukakan tanpa sedikit pun niat mahu melaga-lagakan beliau dengan Guan Eng. Bukan juga kerana Guan Eng tak cukup baik berbanding ketua-ketua menteri di era BN. Gesaan ini tidak lain dibuat dengan asas Guan Eng sudah dua penggal memegang tampuk pemerintahan negeri.
Beliau secara moral wajar menghormati hasrat dan manifesto Pakatan Harapan untuk mengehadkan jawatan tertinggi seperti PM, menteri besar dan ketua menteri kepada dua penggal.
Maka, jawatan ketua menteri Pulau Pinang seakan-akan sudah pun ‘kosong’. Guan Eng hanya menunggu waktu tamat tempoh apabila dewan undangan negeri dibubarkan. Atas kesedaran dan keperluan ini maka sangat mustahak kalau calon penggantinya dibincangkan sekarang. Jadi mudahlah kempen dalam PRU nanti.
image: https://i.malaysiakini.com/455/95bd1533da0df28cbc2f6cf7ac0a3313.jpg
Dalam PRU lalu, ramai ADUN Pakatan Harapan di Pulau Pinang menang dengan majoriti besar. Ada yang menjangkau berbelas ribu.
Ketakutan konon pengundi bukan Melayu akan berbalik mengundi BN disebabkan faktor ini adalah tak berasas. Kalau ada peratusan yang berlaku, takkan menjejaskan keseluruhan undi kepada calon Pakatan Harapan yang akan ditampung lebih besar dengan undi Melayu yang beralih dari Umno-BN kepada Pakatan Harapan. Keadaan juga mendesak apabila kemungkinan pertembungan tiga penjuru dengan PAS.
image: https://i.malaysiakini.com/1064/2485b451085d7d42e0a9345ec8322e1b.jpg

PAS dan Umno pun tak berani melontarkan gesaan ini. Undi Melayu kepada mereka akan terhad.
Kesilapan “Langkah Kajang” jangan diulang apabila mahu menggantikan ketua negeri hanya selepas PRU; selepas MB mengambil jawatan. Kalau seseorang itu sudah mengangkat sumpah, susahlah hendak turun dengan rela. Keadaan lebih buruk kalau rakyat diseret untuk menyelesaikannya.

Kalaulah mulut saya masin
Kalaulah mulut saya masin dan pintu langit terbuka dengan terciptanya sejarah seorang ketua menteri Melayu—apatah lagi seorang wanita—pertama Pulau Pinang, parti yang berasaskan kaum seperti Umno dan PAS bakal dilihat tidak lagi relevan. Lebih-lebih lagi di mata orang Melayu di Pulau Pinang dan di seluruh negara.
image: https://i.malaysiakini.com/904/c6c2ff6e6754798ecc5b4554971274d8.jpg

Fikirlah sebelum melatah. Kelak seraya hutan dapat ditebang sehingga menjadi dusun dan tanah lapang, di waktu itu berduyun yang akan muncul. Di atasnya kelak mahu membuat rumah dan menuai hasilnya bersama.

Kekallah di Pulau Pinang warga berbilang bangsa hidup rukun dan damai. Tanpa perlu lagi benci serta prasangka antara kaum dan agama.

HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai Jalan Telawi.

Read more at https://www.malaysiakini.com/news/397860#KC3LUUA5IvtlBM5b.99

No comments: