23 August 2011

Khalid Bohong – Tuanku Sultan Selangor


Sultan Selangor amat terkejut dengan cadangan penubuhan majlis penasihat syura bagi menyelesaikan isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).
Setiausaha sulit kepada baginda Datuk Mohamad Munir Bani berkata, apa yang berlaku, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim telah menyembah maklum hasratnya membawa mufti negeri bagi bertemu pihak gereja.
Menurut Mohamad Munir (kiri) lagi, sultan tidak menghalang hasrat Khalid memanggil gereja tetapi menasihatkan timbalan mufti dijemput sekali.
“Oleh yang demikian, isu tentang DYMM Sultan Selangor menitahkan atau menasihatkan kerajaan negeri Selangor menubuhkan majlis penasihat syura adalah tidak benar,” kata Mohamad Munir.
Semalam, Khalid berkata, idea penubuhan majlis tersebut dicadangkan oleh Sultan Selangor hasil perbincangan mereka minggu lalu.
Menurutnya, majlis itu akan mengkaji isu membimbangkan masyarakat Islam dan komuniti bukan Islam Selangor untuk dibangunkan garis panduan demi memastikan hormati menghormati dan harmoni pelbagi kaum dan agama terus terpelihara.
‘Dialog tak pernah diperkenan’
Dalam kenyataannya hari ini, Mohamad Munir berkata, Sultan juga berpendirian, majlis penasihat syura atau badan berbentuk dialog berkaitan agama “tidak pernah diperkenankan”.
Ini kerana, tambahnya, selain JAIS, negeri itu mempunyai Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan jabatan mufti negeri.
JAIS pada 3 Ogos lalu dilaporkan ‘menyerbu’ majlis makan malam di DUMC. Tindakan kontroversi itu mengundang kritikan banyak pihak pihak apabila JAIS didakwa tidak mempunyai waran.
Paderi kanan DUMC Daniel Ho antaranya mendakwa, JAIS masuk ketika majlis sedang diadakan, merakamkan video dan gambar serta tidak menunjukkan salinan aduan bila diminta.
Selepas lebih seminggu kejadian itu, JAIS akhirnya bersuara dengan menegaskan tiada serbuan dibuat terhadap DUMC, sebaliknya hanya membuat “pemeriksaan untuk memastikan kehadiran orang Islam”.
Pengarah JAIS Marzuki Hussin berkata, perundingan dengan penganjur di luar dewan majlis membuktikan tuduhan JAIS membuat serbuan, kekasaran serta pecah masuk hanya “tohmahan liar” semata-mata.
malaysiakini.com

15 August 2011

GEMPAR! Ada yang tak dapat makanan berbuka di Majlis Berbuka Puasa DYMM Bersama Rakyat & Penyampaian Sumbangan Hari Raya 1432H

Berita ini aku terima dari rakan yang berda dalam majlis tu yang mengatakan ada segelintir penerima sumbangan tak dapat makanan semasa berbuka puasa tadi. Mereka berkata terpaksa meminta-minta dari pelayan-pelayan yang ada di situ dan ada yang mengambil sendiri di meja VIP.

Apa yang berlaku ini memberikan imej yang buruk kepada DYMM Tuanku di kalangan rakyat jelata. Persoalannya, walau apapun sebabnya perkara ini tidak harus berlaku dan penganjur atau jawatankuasa program sepatutnya lebih teliti dalam mengendalikan program besar sebegini rupa.

Ehemm..ehem..: Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor kene jawab ni..

http://stayorsuicide.blogspot.com/2011/08/gempar-ada-yang-tak-dapat-makanan.html

http://stayorsuicide.blogspot.com/2011/08/gempar-ada-yang-tak-dapat-makanan.html

Berita ini aku terima dari rakan yang berda dalam majlis tu yang mengatakan ada segelintir penerima sumbangan tak dapat makanan semasa berbuka puasa tadi. Mereka berkata terpaksa meminta-minta dari pelayan-pelayan yang ada di situ dan ada yang mengambil sendiri di meja VIP.

Apa yang berlaku ini memberikan imej yang buruk kepada DYMM Tuanku di kalangan rakyat jelata. Persoalannya, walau apapun sebabnya perkara ini tidak harus berlaku dan penganjur atau jawatankuasa program sepatutnya lebih teliti dalam mengendalikan program besar sebegini rupa.

Ehemm..ehem..: Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor kene jawab ni..

http://stayorsuicide.blogspot.com/2011/08/gempar-ada-yang-tak-dapat-makanan.html

14 August 2011

Zulkifli Ahamad AP Kuala Selangor Cakap Pasal nawaitu” orang politik pertahan Aqidah ummat

Dia berkata,
Apakah salah tindakan Khalid memohon maaf bagi pihak kerajaan negerinya, sementara menunggu laporan lengkap dari JAIS berikutan insiden tersebut, sehingga tindakannya itu dianggap mereka sebagai memalukan dan tidak wajar?

Kewajaran Khalid meminta maaf itu tidak patut diputarbelitkan media. Ia boleh diertikan bahawa Khalid kesal isu sebesar ini tidak dimaklumkan kepada beliau dan tidak juga kepada Exco agamanya. Ini tidak bermakna bahawa Khalid menyokong gereja tersebut. Sebaliknya pulak ianya juga tidak menggambarkan Khalid menyalahkan JAIS dalam tindakan mereka.

#* Apa yang dimalukan sangat oleh si Kalid Gagap the Father ni? dan Kesal kerana tak dimalumkan atau kesal sebab tak sempat nak arahkan jangan serbu?


Dia kata lagi,
Pengarah Eksekutif, Harapan Komuniti Raymond Koh juga telah tampil memberi kenyataan bahawa majlis makan malam yang diadakan di premises gereja tersebut adalah bertujuan mengutip dana , ianya dihadiri jemputan dari pelbagai kaum dan beliau juga mendakwa makanan yang dihidangkan halal dan disediakankan oleh orang melayu.

Beliau menyatakan kekesalannya bahawa majlis kutipan dana itu telah disalah tanggap sebagai majlis memurtadkan orang Islam. Beliau juga terkilan serbuan JAIS itu dibuat tanpa sebarang waran ditunjukkan walaupun pihaknya meminta pegawai JAIS berbuat demikian.

#* Yang Peliknya kalau betol nak kutip dana nak buat apa soalan kat atas tu? dan satu lagi adakah kita dibolehkan berbuka awal bila hadiri acara bersama bukan islam?


Dan lagi,
PAS tidak akan terikut-ikut dengan rentak dan gelagat Umno yang gagal mempamerkan sikap Islam yang sebenarnya. PAS tidak perlu bersaing dengan Umno bagi membuktikan siapa lebih ‘hebat’ untuk mempertahankan aqidah ummat Islam. Sebabnya jelas. Tradisi mempertahan aqidah dan akhlak Ummat sememang menjadi tunggak dan teras perjuangan PAS termaktub dalam Perlembagaan parti Islam itu.

#* Dia dah mengaku PAS telah mempamerkan sikap sebenarnya tentang Islam. Tapi betol ke tunggak perjuangan PAS Ialah Islam?

Baca Penuh kenyataan AP gila meroyan ni Klik Sini

Tapi bagi aku, walau apapun dia ni cakap.. Peristiwa ini telah membuktikan siapa sebenarnya yang tolak Islam.. dan cakap pasal bantuan dan hidup susah YB punye Parlimen camana?

Pundekkk lu la... Haaakkktuuiii!!!

12 August 2011

HARAKAH DAN KEADILAN DAILY DAH KECUT TELOR.

http://www.keadilandaily.com/

http://bm.harakahdaily.net/

Seperti yang kita semua sedia maklum, isu penguatkuasa JAIS menyerbu masuk ke gereja di Damansara bukan perkara mainan. Apa yang berlaku telah dirancang secara halus oleh komando-komando kristian bagi menyesatkan dan memurtadkan umat Islam di negara ini.

Ramai dikalangan kita umat islam marah dengan apa yang berlaku dan mahukan tindakan tegas diambil bagi mengelakkan perkara ini dari terus berulang tapi lain pula ceritanya dengan dua akhbar tersohor negara yang sentiasa memberikan maklumat tepat kepada rakyat.

Kedua-dua akhbar tersohor negara yang telus ini tidak berani mengenengahkan berita tentang serbuan tersebut. Bagaimana akhbar yang dikatakan begitu telus ini takut untuk memainkan isu ini sepertimana yang dibuat selalu oleh mereka?

Jika kita lihat semua blog, FB dan media kepada Pakatan Rakyat tidak berani bermain dengan isu ini.. Mudah kan... mereka semua takut kerana gelombang kemarahan umat islama akan tercetus sekiranya perkara ini tersebar.

Jadi.. tidaklah hebat sangat mereka ni kan.. (ludah skit) hahahahahhakkkktuuuiiiiii!!!






11 August 2011

peristiwa 13 mei 1969



Pengemis dan zakat salah siapa


Dr Rajiee Hadi,

DALAM nota pendek ini saya mahu merujuk bicara tentang aspek wang zakat.Dan saya hanya menumpukan sumber zakat fitrah sahaja sebagai sumber ekonomi bagi membantu golongan lslam daif.

Walaupun kita ketahui pendapatan daripada zakat terus mengalir saban waktu bagi meningkatkan ekonomi ummah banyak daripada pelbagai termasuk dana bersumberkan zakat pendapatan, zakat perniagaan,haiwan,wang,harta,barangan kemas dan lain-lain namun ini belum lagi termasuk sumbangan dana dan peruntukan kerajaan, derma dan sedekah daripada orang ramai,NGO dan organisasi tertentu.

Hasil pendapatan ini biasanya akan diamanahkan atau diwakafkan ataupun diselenggarakan oleh jabatan-jabatan agama negeri masing-masing sama ada di bawah pengurusan Majlis Agama lslam negeri dan juga Baitulmal.

Sekilas pandang betapa cantiknya susun atur carta organisasi aliran pendapatan dan dana untuk membantu umat lslam agar tidak hidup merempat yang mana boleh menghampiri atau menjurus ke arah kekufuran.

Soalnya, jika di Malaysia kita ambil contoh titik tolak bermulanya pada hari kemerdekaan negara, 31 0gos 1957 hingga kini; anehnya masih kita 'dihebahhebohkan' dengan sang pengemis yang berkeliaran di sana sini, sang fakir yang merempat 'Bersamamu' hidup dalam kemiskinan, keluarga daif,dan orang kurang upaya (OKU),saudara baru dan seumpamanya yang miskin lara, mengemis dan mendamba berjurai air mata hiba hinggakan ironisnya mengharapkan bantuan di pihak gereja katolik atau mana-mana badan bagi menagih simpati.Apa sudah jadi wang zakat itu?

Kepada para pemegang amanah yang alim warak di jabatan atau majlis-majlis agama atau baitulmal apakah sudah jadi dengan wang zakat? Adakah membina kolej universiti,premis dan wisma yang didirikan atas logo lslam boleh mengeringkan derita air mata sang peminta?

Amat memalukan jika yang menjadi keutamaan dikebelakangkan manakala yang tidak wajib dimercukan.Biarlah tanggungjawab kerajaan persekutuan dan negeri yang telah sedia ada peruntukan untuk agama lslam selaras dengan Perlembagaan Negara membangunkan masjid,sekolah,kolej dan sebagainya melaksanakan tanggung jawabnya. Dalam erti kata lain usah diusik wang zakat selagi ada kemiskinan dan kelaparan umat lslam.

Bayangkan andainya pada tahun 1957 zakat fitrah yang dikenakan setiap individu lslam sekitar seringgit. Sekiranya umat lslam ketika itu 12 juta anggarannya kita mengumpulkan RM12 juta! Masakan sang fakir miskin papa kedana berjumlah 10-15 juta ketika itu/ Tidak mungkin.

Rasa-rasanya sekitar 10% penduduk lslam yang dalam kategori fakir dalam lingkungan 1.2 juta pada masa itu. Kerana semiskin-miskin orang Melayu pada zaman itu ada punya rumah sendiri,tanah dan dusun warisan sendiri yang boleh diusahakan untuk bercucuk tanam.Saya percaya wang zakat fitrah yang terkumpul dalam satu tahun sahaja,RM12juta PADA TAHUN 1957 boleh menyelesaikan isu sang fakir dalam negara Persekutuan Tanah Melayu ketika itu. lngat ini hanya anggaran kasar sahaja.

Justeru bagaimana pada era kini wang zakat fitrah RM6-7 setiap individu manakala penduduk lslam berjumlah hampir 20 juta? Dengan kiraan yang mudah anda boleh gambarkan berapakah wang yang terkumpul. ltu belum lagi merangkumi hasil mahsul zakat dan sumber-sumber yang lain.

Alangkah beruntung dan bertuahnya umat lslam.Nota ini cuma mahu mencetuskan minda kritis pembaca secara permukaan dan dasarnya sahaja. Dan alangkah indahnya umat lslam daripada semua lapisan masyarakat,latar kepakaran dan kemahiran berganding usaha dan memfokuskan kebajikan ummah tanpa tertipu dek kebendaan semasa.Dan masa inilah kita memikirkan sebuah negara impian yang berkebajikan untuk kesejahteraan rakyatnya!

Presiden Persatuan Pengamal Pendikan, Kuala Lumpur.

JK Disiplin DAP pecat tiga ahli


Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 10 Ogos: Jawatankuasa Disiplin DAP memecat tiga ahli parti itu berkuatkuasa serta merta kerana melanggar disiplin parti.

Pengerusinya, Tan Kok Wai berkata, ketiga-tiga mereka adalah Puah Ju Kian (Cawangan Telok Gadong), Yap Kon Min (Serdang Bahru) dan Tan Chew Wah (Kampung Baru Balakong).


Puah Ju Kian didakwa salah menguruskan hal ehwal cawangannya, Yap Kon Min pula didapati salah membuat kenyataan yang salah secara berulang kali terhadap pimpinan DAP manakala Tan Chew Wah pula didapati bersalah dan secara berulang kali membuat kenyataan buruk secara terbuka terhadap pimpinan DAP.

Menurut Tan Kok Wai yang juga anggota Parlimen Cheras, Jawatankuasa Disiplin DAP telah mengadakan perbicaraan terhadap ketiga-tiga mereka pada 5 Ogos lepas di Ibu Pejabat DAP dan penjelasan mereka tidak memuaskan hati jawatankuasa kerana ia telah memburukkan kepentingan parti itu.

"Ekoran pemecatan ini, ketiga-tiga mereka tidak lagi berhak mewakili DAP dalam sebarang urusan atau bertindak sebagai ahli DAP.

"Bagaimanapun mereka boleh membuat rayuan dalam masa 14 hari terhadap keputusan ini kepada Jawatankuasa Pusat Parti berdasarkan perkara VII para 3 Perlembagaan DAP," katanya dalam satu kenyataan.

Larangan Exco ulas isu periksa gereja kekal -MB



Menteri Besar Sial Selangor tak tahu nak ulas apa berkenaan isu serbu gereja. Tunggu Lepas Raya. Sial Punye MB!!

Larangan Exco ulas isu periksa gereja kekal -MB



Menteri Besar Sial Selangor tak tahu nak ulas apa berkenaan isu serbu gereja. Tunggu Lepas Raya. Sial Punye MB!!

05 August 2011

JAIS, POLIS SERBU GEREJA

Oleh Norfatimah Ahmad, Khairul Azran Hussin dan Shaarani Ismail
bhnews@bharian.com.my
2011/08/05


PEGAWAI JAIS dan polis memeriksa Dewan DMC di Seksyen 13, Petaling Jaya didakwa menyebarkan agama Kristian melalui seminar dan ceramah kepada orang Islam, malam semalam.
12 Muslim didapati menghadiri majlis diselit perkataan al-Quran

SHAH ALAM: Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyerbu Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya, malam kelmarin, selepas mendapat maklumat orang Islam menghadiri majlis di gereja berkenaan.
Ketika serbuan dilakukan kira-kira jam 9 malam, kelihatan seseorang sedang mengadakan pengucapan awam yang ucapannya ada diselitkan perkataan al-Quran dan terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal-Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, berkata anggota penguat kuasa JAIS bersama polis menjalankan pemeriksaan di premis itu walaupun dihalang penganjur.

Katanya, penganjur utama dipercayai beragama Islam berunding hampir sejam bersama ketua pasukan operasi agar pemeriksaan ke atas tempat dan individu tidak dilakukan sehingga majlis selesai.

“Selepas majlis hampir tamat, penguat kuasa dan polis membuat pemeriksaan meskipun terdapat cubaan menghalang mereka dan melupuskan bahan bukti,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Pegawai penguat kuasa JAIS dan polis mendapati ada cubaan untuk melarikan diri melalui pintu belakang premis tetapi berjaya dihalang.
Hasan berkata, terdapat 12 orang beragama Islam menghadiri majlis itu, namun tiada tangkapan dibuat dan mereka diarah hadir di Bahagian Penguatkuasaan JAIS untuk siasatan lanjut.

“Berpandukan kepada siasatan awal mereka yang terbabit boleh didakwa mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata kerajaan negeri memandang serius insiden itu dan secara peribadi menghubungi Pastor Daniel Ho bagi menyatakan kekesalan.

“Saya memberitahu beliau bahawa saya sudah minta JAIS menyediakan laporan penuh mengenai insiden ini, termasuk sebab terperinci serbuan dilakukan.

“Saya berharap dapat berjumpa dengan Pastor Daniel Ho sebaik laporan lengkap ini diterima,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

KUALA LUMPUR: Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) kecewa dan terkejut dengan tindakan JAIS dan polis menyerbu Gereja Methodist Damansara Utama yang dianggap sebagai tidak wajar.

Pengerusi CFM Biskop, Datuk Ng Moon Hing, berkata pihaknya akan memanggil beberapa pihak berkaitan supaya satu siasatan menyeluruh dapat dijalankan berhubung kejadian itu.

“Sejak kebelakangan ini, kita menyaksikan peningkatan insiden dengan orang Kristian menjadi sasaran tuduhan tidak berasas serta prejudis pelbagai kumpulan termasuk beberapa media arus perdana yang membuat kenyataan berbaur menghasut dan bercanggah dengan semangat 1Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

01 August 2011

KALAU PIHAK BERKUASA TAKNAK, BIAR KITA SAJA YANG BUNUH!



Polis mengesan gerakan terancang pihak tertentu didakwa cuba menghidupkan semula fahaman komunis bagi tujuan menjatuhkan kerajaan melalui perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai ini.

Gerakan itu juga didakwa sedang giat menyebarkan propaganda anti kerajaan termasuk melalui risalah yang secara terang-terangan menghasut rakyat menggulingkan pemerintah seperti berlaku di negara-negara Asia Barat.Klik Sini

Kalau kita imbas kembali apa yang pernah berlaku semasa komunis ini cuba merampas negara pasti ramai yang berkata, "aku sanggup mati demi mempertahankan tanahairku", tapi kini jika kejadian seperti itu berlaku lagi beranikah kita melaungkan kembali ayat sedemikian?

Jadi, memendekkan cerita aku menyeru kepada semua pejuang tanahair agar mempertahankan tanahiar kita yang tercinta ini dari ancaman komunis jahanam ini! dan bersumpah sahabat seperjuanganku bahawa kita sendiri akan bunuh pengkhianat ini jika peristiwa itu berulang lagi.

◄ Newer Post Older Post ►

Geng Kita

Pageviews from the past week

 

Copyright 2013 Sinhala MP3Pena Tanah Melayu Template by Farhan Share and Tuliskan